Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Vi utbildar framtidens medarbetare i hotellbranschen

3 maj 2022

Här kommer du tillsammans med din lärare och handledare coachas in i det som du tycker är roligast i den breda hotell- och turismbranschen. I artikeln berättar vår lärare Helen om hur hon tänker och gör.

Vi utbildar framtidens medarbetare i hotellbranschen

Många branscher har ett skriande behov av kompetens. IT är en. Hotell och besöksnäringen är en annan. Mot bakgrund av ovanstående känns det extra viktigt och meningsfullt att vi som gymnasium kan möta arbetsmarknadens behov genom de program och fördjupningar vi har på vår skola.

För oss är nyckeln till framgång det nära samarbete vi har med ledande aktörer inom tillväxtbranscher. När skola och bransch möts får du som elev en relevant och modern utbildning, goda nätverk både nationellt och internationellt och rätt branschcertifikat.

På det sättet blir du som elev attraktiv på arbetsmarknaden. Detta tillsammans med behörighet till högskola och universitet ger dig de bästa förutsättningarna i livet efter studenten.

Vi fångade skolans lärare inom hotellprogrammet, Helen Lindquist, och ställde några frågor. Helen har många års erfarenhet från branschen, närmare 25 år och nu brinner hon för sina elever som hon drillar varje dag. Hon lär dem allt hon kan och lite till.

Helen Lindquist Lärare, hotellprogrammet Nordic Choice Hotels

Vad är den stora vinningen med ett lärlingsprogram skulle du säga?

Vinning är att eleverna är förberedda innan de kommer ut på sin praktik på något av hotellen. Jag upplevde ju själv, när jag jobbade i branschen, att startsträckan var ganska lång och det krävde mycket av mig som var operativ i den dagliga driften. Med ett lärlingsprogram som det här, är eleven förberedd på ett bra sätt. Och sedan bygger vi därifrån under gymnasietiden.

Hur ser ditt lärarjobb ut?

Jag som lärare är närvarande på hotellen dagligen, följer upp eleverna och ser deras utveckling tillsammans med handledarna. Vi har en plan som vi följer, så att teori och praktik går hand i hand vilket gynnar eleven, hotellet, gästerna. Jag jobbar mycket med personlig utveckling på individnivå, alla elever blir sedd. Jag är nära varje dag.

Du är läraren men hotellpersonalen måste ju spela stor roll?

Ja, visst, så är det. Personalen på hotellen blir förebilder som även jag lär känna väl. Tillsammans coachar och utbildar vi eleverna. Jag ansvarar för att de når sina kursmål, personalen på hotellen fokuserar på att lära eleverna allt de kan om den dagliga driften.