Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Travstall med unghästar som APL

11 mars 2022

Beroende på elevens ambitioner och tankar om sin framtid gör vi alltid vårt bästa för att hitta APL-platser som kan ge den utbildning eleven önskar.

Travstall med unghästar som APL

En av våra elever som studerar Ridning ville bredda sin kompetens inom ridsporten. Tidigare hade hon sin APL-plats på stall Wallin, som är ett utbildningsstall. Nu är hon hos Tobias J Gustafsson, ett travstall med unghästar. Båda platserna ger eleven möjlighet att nå sina kunskapsmål, hon får rutin och erfarenhet från verkligheten, och värdefulla kontakter i branschen för framtiden.

I varje stall ingår vissa saker som alltid behöver göras, varje dag, året om. Det är mockning, mat, vatten och att se till att det är ordning och reda i stallgångar och övriga utrymmen. Det är själva stommen i en verksamhet för att hästarna ska må väl och för att det ska vara en säker miljö att vistas i.

Utöver att lära sig vilka rutiner som gäller i respektive verksamhet utökar vår elev kunskaper och färdigheter inom trav och hantering av unghästar. När vi frågade vad hon lärt sig hittills svarade hon:

Här gäller det att veta vad alla delarna av utrustningen heter och vad de används till, och när det är dags för körning ska hästarna selas korrekt. Att sätta en häst vid vagn kräver vägledning de första gångerna då det är mycket att hålla ordning på. Jag har också lärt mig att jag behöver ha ett ännu högre säkerhetstänk vid hantering av unghästar.

Efter ett arbetspass ska hästarna borstas av, på med skönt täcke och in i boxen för välbehövlig vila. Innan arbetsdagens slut fyller vi på mer hö och vatten, ger mer kraftfoder samtidigt som vi kollar att alla hästar mår bra.