Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Dennis Nebo är vår nya programansvarig och lärare

31 maj 2021

Lärare för i Mekatronik och Elektromekanik och programansvarig för IT- och Teknikprogrammen. Välkommen till oss!

Dennis Nebo är vår nya programansvarig och lärare

Vi på Realgymnasiet har fått en ny kollega under våren. Han heter Dennis Nebo. Vi fångade honom för att kolla upp vem han är, varför han är lärare och annat smått och gott. Han ställde upp, både på bild och med svar på våra frågor. Häng mé!

Vad har du för roll på skolan?

Min roll på Realgymnasiet i Linköping är i två delar. Dels är jag programansvarig för IT- och Teknikprogrammen, och lärare i Mekatronik och Elektromekanik.

Programansvarig innebär det?

Som programansvarig ska jag se till att utbildningsplaner följs, etablera och bibehålla olika samarbeten, se på vilken kompetens som finns och om det behövs fortbildning med mera inom programmet. Jag skall ha en överblick över dessa två program helt enkelt.

Hur kommer det sig att du valde att bli just lärare?

Jag kommer från en ort strax utanför Halmstad och växte upp vid havet. Under min gymnasietid så läste jag till elektriker i två år. Jag läste även in ekonomisk utbildning i ett år då jag ville starta eget. Jag jobbade några år inom byggsektorn, men en byggkrasch på tidigt 90-tal gjorde att jobben försvann, så jag sökte till universitetet. Det tog mig till Linköpings universitet där jag pluggade till lärare, socialantropologi, konstvetenskap, idrott. Under den tiden började jag jobba extra på ett samhällsvetenskapligt program, och på den vägen tog mig hit där jag är idag!

Dennis Nebo Programansvarig och lärare

Och när du inte jobbar, vad gillar du att göra då?

På min fritid har jag ett företag som el-konsult. Jag försöker även att alltid plugga något på universitetet. För tillfället studerar jag programmering i phyton. Annars är min passion skidåkning och renovera gamla bilar. Precis nu putsar jag på en gammal Mustang 2 från 1974.

Vad slipper du helst att göra, om du får önska?

Städa...

Något mer du vill berätta?

Jag bor i ett hus med min sambo och mina barn. Ett äldre hus som jag bygger på och fixar i trädgård när tiden finns. Och så har jag en benägenhet att i små perioder kolla lite för mycket på bilrenoveringsprogram på tv och Youtube eller spela COD på ps4.

Tack Dennis för att du är bjussig!