Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Vad innebär det att det finns en specialpedagog på en skola?

8 juli 2021

Idag tar vi pulsen på just vår specialpedagog. Hon heter Maria Olani och bjuder på lite av varje så häng mé!

Vad innebär det att det finns en specialpedagog på en skola?

Ja, Maria, vad innebär det att det finns en specialpedagog på en skola, för eleven, vårdnadshavare och personalen?

Att en specialpedagog finns på skolan innebär att lärarna har ett bra stöd i frågor som gäller till exempel anpassningar för enskilda elever eller hel grupp. När lärarna har det stödet kan eleverna få rätt stöd snabbare och vårdnadshavare kan känna sig trygga i att det finns en profession på skolan som har särskild utbildning för att förstå och kunna stötta elever i behov av särskilt stöd.

Går det att beskriva ditt ”drömscenario” som specialpedagog, när har du ”lyckats” i ditt uppdrag så att säga?

Mitt arbete är som bäst när jag ser att en elev som har haft svårt i sin utbildning fått det stöd som hjälper hen till att kunna ta sin examen. Men också när jag ser att lärarna inte behöver mitt stöd för att hitta redskapen som stöttar elever i deras undervisning.

Det jag helst skulle vilja slippa göra är hushållssysslor som städa, tvätta, diska…

Maria Olani Specialpedagog

Arbetar du i något särskilt projekt med syfte att utveckla ditt och skolans arbete inom ditt arbetsområde?

Jag är med i ett arbete där vi utvecklar våra kunskaper kring digitala kompensatoriska hjälpmedel. Detta tycker jag är jätteintressant, just för att vi använder datorer som det viktigaste arbetsredskapet. De elever som behöver stöd med framför allt läsning och/eller skrivning ska få tillgång till det bästa digitala stödet vi kan erbjuda.

Man behöver verkligen inte gå raka vägen, den lite krokigare vägen leder också till målet. Det ger andra erfarenheter, och det har man alltid nytta av.

Maria Olani Specialpedagog

Kan du beskriva hur du jobbar lite kort?

Jag arbetar mycket med kartläggningar och utredningar där lärare upptäcker att elever kanske inte tillgodogör sig utbildningen helt trots flera anpassningar i lärandesituationen, och därför kan vara i behov av extra insatser. Jag är också bollplank åt lärarna och deltar i diskussioner kring pedagogik.

Ibland skriver jag åtgärdsprogram och försöker vara med på lektioner för att följa upp hur anpassningar fungerar i klassrummet, eller bara för att vara ute och träffa elever och lärare. Och jag är en del av Elevhälsoteamet.

Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?

Jag har aldrig vanliga dagar. Det är mycket beroende på vad som händer i skolan som påverkar vad jag gör på dagarna. Men mina vanligaste uppgifter är att prata med lärare, läsa nytt material inom området specialpedagogik, svara på mail, skriva utredningar och åtgärdsprogram. Sen deltar jag också i många möten med både elever och vårdnadshavare, men även externa kontakter. Jag gör en ganska stor del av tänkande också.

Det ni inte vet om mig är att jag var den första, i samhället där jag växte upp, som hade en hemdator som jag programmerade både spel och annat på. Det var en ABC80. Jag var bättre än mina lärare på datorkunskapen.

Maria Olani Specialpedagog

Hur du bor och varför du valt det boendet?

Jag bor i en villa intill ett skogsområde i en kommun söder om Linköping. Jag blev förtjust i bygden när jag av en ren slump hamnade där för 14 år sedan. Jag har sedan dess slagit ner bopålarna ordentligt när jag flyttade in i min villa. Att den ligger nära naturen var viktigt när jag sökte nytt boende.

Vad tycker du om att göra på fritiden?

Jag stortrivs med min trädgård där jag odlar både blommor och grönsaker. Jag är ofta ute i skogen och plockar både bär och svamp. När jag ”flyttar in” i november sitter jag gärna och stickar och tittar på film eller serie. Jag kan inte heller leva utan litteratur, just nu mest ljudböcker.

Finns det något du önskar att du hade gjort/vågat göra när du själv skulle välja till gymnasiet eller annat tillfälle i livet

Jag ångrar egentligen inga val jag gjort i livet, för även de kanske dåliga valen har alltid något positivt med sig. Men om jag skulle välja att svara här så skulle jag ha stått på mig och valt efter mitt intresse istället för att låta andra välja åt mig när jag skulle söka till gymnasiet.

Stort stort tack Maria, för att du delat med dig. Vi är jätteglada för att du jobbar just på vår skola med ditt viktiga uppdrag!