Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Paulin Åkerberg gick Ridning på Realgymnasiet i Linköping

9 februari 2021

I trean fick hon möjlighet till tre veckor internationell praktik. Hon tog chansen, åkte till Holland vilket visade sig vara ett utmärkt val. Det ledde till mer än tre veckors praktik.

Paulin Åkerberg gick Ridning på Realgymnasiet i Linköping

Jag har lärt mig otroligt mycket men det finns massor kvar att lära vilket jag älskar!

Paulin Åkerberg Tidigare elev programfördjupningen Ridning

Vad ville du göra efter din examen på Realgymnasiet?

-För mig var det ingen tvekan om vad jag ville göra efter gymnasiet. Jag ville såklart jobba med hästar! Och under min tid på Realgymnasiet fick jag möjlighet till internationell praktik i Holland. Jag var på Stal van Asten & Nyberg och de var så nöjda med mig att jag min examen fick erbjudande om att åka tillbaka för att jobba i två månader.

Vad har du för nytta av din utbildning tycker du?

-Det var ett väldigt bra program! Och jag trivdes mycket bra med skolans ridlärare Magnus Andersson som har mycket erfarenhet och stort kontaktnät, i Sverige och Europa. Denna utbildning har hjälpt mig att få mycket mer erfarenhet, kunskap och bygga kontakter inom branschen. Tack vare alla fantastiska lärlingsplatser jag fick vara på; till exempel Stall Spetz och Stall Malin Baryard-Johnsson med flera, har jag fått uppleva precis hur det är i branschen som hästskötare.

Vad har du för planer/mål med din karriär/ framtid?

-Det är en svår fråga. Men jag tänker att att jag vill fortsätta jobba som hästskötare, få mer erfarenhet och utvecklas mer och se vad det leder till.

Vad har du för tips till den som tycker det du gör verkar intressant och bra?

-Mina tips är att ta tillvara på tiden, visa att du är intresserad, fråga mycket och lyssna noga och lär dig så mycket du bara kan. Att få hålla på med det som är ett intresse gör att man har roligt nästan hela tiden!

Tack Paulin för att du tog dig tid att svara på våra frågor. Vi önskar dig allt gott i framtiden!

Paulin, tidigare elev på Realgymnasiet i Linköping, har insett att man aldrig blir fullärd.