Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Här är två av våra elever som utvecklas i en av Sveriges snabbast växande branscher

26 oktober 2020

Wilma och Emma är två ambitiösa elever som brinner för ridsporten. Och de gillar sin skola och hur studierna är upplagda.

Öppna videospelaren

På Ridning tränas du i hoppning, dressyr, hästkunskap, ledarskap och mycket annat. Inte minst utvecklas du som entreprenör och får insyn i att driva eget företag inom hästnäringen. Hästbranschen är en av de snabbast växande i landet och självklart samarbetar vi med några av de främsta tränarna, ridanläggningarna och ridsportseventen för att ge dig värdefulla kontakter och kunskaper för att lyckas i framtiden.

I filmen ovan berättar Wilma och Emma hur de trivs med sin utbildning och skola. Att vara ute på praktik och lära sig i verkligheten är ett riktigt plus tycker de. De praktiska delarna av studierna påbörjas redan i årskurs ett och en vecka i ettan ser ut ungefär så här:

• Måndag: "Klassrummet" är på Valla Ponnyklubb där man rider och har teori hela dagen
  • Tisdag: Man är på sin APL-plats (arbetsplatsförlagt lärande)
  • Onsdag-fredag: Man är på skolan och har lektioner

Realgymnasiet i Linköping har många fina samarbeten där våra elever verkligen får ett värdefullt nätverk för framtiden och får omsätta sin kunskap i praktiken direkt och att ta ansvar. Förväntningarna är höga och både det eleverna uträttar på sin praktik och i skolan är betygsgrundande.