Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Isak vill bidra till en bättre värld genom teknik

14 april 2020

Vi har pratat med Isak Djalali Lindgren. Här berättar han lite mer om varför han valde att läsa på IT-utbildningen på Realgymnasiet i Gävle och vad han drömmer om för framtiden.

Isak vill bidra till en bättre värld genom teknik

Varför valde du IT-utbildningen?

I mycket tidig ålder så fascinerades jag av datorer och tv-spel. Jag älskade konceptet att kunna bygga upp en virtuell värld med min egen fantasi.

I slutet av högstadiet så började jag att fundera på vad jag vill göra med livet och sökte till åtta olika gymnasieskolor runtomkring i Sverige med IT/digitalt skapande som inriktning. I augusti 2019 packade jag väskorna och tog tåget till Gävle för att gå min första dag på IT-utbildningen vid Realgymnasiet i Gävle. Jag hade ingen lägenhet, inga släktingar eller vänner i Gävle, men jag tog chansen och det var det bästa beslutet jag någonsin gjort.

Idag är jag certifierad Windows serveradministratör och Windows 10 användare samt ambassadör för IT-programmet.

Vad tycker du är bäst med IT-utbildningen

Tillgängligheten att kunna certifiera sig hos värdens största IT-leverantörer och företag som Microsoft och Cisco, är en extrem fördel med utbildningen. Men jag vill också påpeka lärarna, utan bra lärare så får man ingen bra skola och Realgymnasiet har verkligen anställt trevliga lärare som kan sina områden.

Vad har du för tips till de som sökt till gymnasiet?

Jag tycker att man ska ta det lugnt. Jag kan förstå att det känns pirrigt att börja på en ny skola och träffa nya människor men det är en del av livet, att komma in i nya sammanhang. Sen kan det också vara svårt att veta om man valde rätt linje, men man alltid kan byta utbildning om man inte känner sig nöjd. Man vet kanske inte riktigt om man valde rätt linje eller ej de första veckorna på gymnasiet. Så man ska vara tålmodig och lugn skulle jag säga.

Vad drömmer du om i framtiden?

Jag funderar på att bli någon form av developer. Jag har tänkt lite på att studera Artificiell Intelligens men även APP-utveckling. Just nu så vill jag komma i kontakt med något IT-företag i Gävle så jag kan jobba lite, skapa kontakter och spara ihop pengar inför nästa termin. Jag drömmer inte om att bli superrik, köpa dyra värdesaker eller åka runt i lyxiga sportbilar. Jag drömmer om att få vara med i någon from av forskningsgrupp eller team där jag kan använda mina egna tankar och kreativitet för att göra livet på jorden någorlunda bättre, och i sin tur tjäna pengar på det såklart. Utveckla någonting och se det gå från ingenting till allting, utveckla något användbart i form av kodning.

Tack för pratstunden Isak, och stort lycka till!