Välkommen till Realgymnasiet i Linköping!

Vad kan du läsa i Linköping?

Emma Jansson läser hästutbildning på distans numera

19 mars 2020

Att gå över till distansundervisning på ett par dagar låter lite som en utopi. Men det verkar som att nästan går att åstadkomma underverk när det inte finns några alternativ.

Emma Jansson läser hästutbildning på distans numera

Sedan i tisdags, 17 mars, har det arbetats mycket målmedvetet på Realgymnasier runt om i Sverige. Sveriges regering hade då meddelat att undervisning för gymnasieskolor ska ske på distans för att bidra till att begränsa spridningen av Covid-19.

Elever, föräldrar och personal informerades om att onsdag den 18 mars ska eleverna att vara hemma. Lärarna skulle jobba för att förbereda undervisning på distans.

Torsdag den 19 mars inleddes den första skoldagen på distans. Det innebär att på bara ett par dagar har Realgymnasierna i Sverige och över 3000 elever ställt om till undervisning på distans. Wow, vad det går att åstadkomma när vi fokuserar!

Någon gång mitt på dagen, den första skoldagen, gjorde skolans kommunikatör en snabb-gallup med några elever som går på Realgymnasiet i Linköping. Bland annat Emma Jansson som läser hästutbildningen. Vi hörde av oss till Emma via Teams och frågade:

"Hur har det gått med digital undervisning tycker du?" Det vändande svaret som kom var en stor smiley och "det har gått väldigt bra hittills".

Vid en snabbkoll med en av mentorerna, Therese Thor, var budskapet detsamma - det går riktigt bra så här långt.

En sån start känns så himla bra tycker vi som ansvarar för elevernas kunskapsinhämtning!