Välkommen till Realgymnasiet i Helsingborg!

Vad kan du läsa i Helsingborg?

Studiebesök på Polisrytteriet

7 mars 2022

Våra hästelever i årskurs 2 och 3 fick den stora äran att besöka Polisrytteriet i Malmö, där de fick se en fantastisk uppvisning och även själva vara med på ett hörn och agera figuranter!

Studiebesök på Polisrytteriet

På Polisrytteriet fick våra hästelever den stora chansen att vara figuranter under en övning!

Eleverna fick insikt i hur polisen tränar sina hästar, samt en djupare förståelse för hur viktigt det är att hästen har förtroende för sin ryttare.

Hästar är verkligen fantastiska djur. Trots att de är flyktdjur så kan man träna dem till att klara mycket av sådant som de normalt sett är rädda för! Exempelvis kan man få dem vana vid folksamlingar, trafik, obehagliga ljud och synintryck, saker som kommer mot dem, fladdrande föremål, rök och mycket, mycket mer. Många av dagens hästar, som är avlade för ridsporten, är väldigt känsliga och är inte alls lämpade som polishästar. En polishäst behöver vara stark, modig och ha ett stabilt psyke. Den behöver också ha hovar av bra kvalitet, helst vara en valack, samt ha en mankhöjd på minst 165 cm.

Stort tack till Polisrytteriet i Malmö för ett mycket spännande och lärorikt studiebesök!

Sagt av en elev:

"Vi hade en spännande dag och det var roligt att se hur poliserna samspelar med sina hästar!"

Hästarna tränas för att vänja sig vid främmande föremål

Än en gång, TACK till poliserna och hästarna för besöket!

Vill du se en film från studiebesöket?

Kika in på vår lokala Instagram @realgymnasiethelsingborg