Välkommen till Realgymnasiet i Helsingborg!

Vad kan du läsa i Helsingborg?

Jasmines gymnasieval ledde henne vidare mot en spännande karriär.

19 april 2021

Idag jobbar hon som brandinspektör och brandman på Räddningstjänsten; "Utbildningen på Realgymnasiet hjälpte mig väldigt mycket"

Jasmines gymnasieval ledde henne vidare mot en spännande karriär.

Hej Jasmine!

Berätta lite om din tid på Realgymnasiet!

⁃ På Realgymnasiet läste jag hundinriktningen. Tiden på gymnasiet var full med skratt och lärdomar. NB15 som jag gick i var den första klassen på Realgymnasiet i Helsingborg. Vi fick inviga en helt ny skola, väldigt speciell upplevelse. Upplägget med 1 dag praktik, 1dag med profil (hund) och sen 3 dagar vanliga ämnen passar perfekt för en person som var skoltrött från grundskolan, vilket ökade motivation för min del. Under tiden på real fick man testa på olika saker, både inom sitt profilämne och inom de övriga ämnena. Tack vare att man fick testa på så mycket olika saker hittade jag nya träningsgrenar med min hund som vi båda tyckte om. Real bjöd på mycket, många nya vänner och mycket kunskap, precis så det ska vara att gå i gymnasiet.

Vad ville du göra efter din examen på Realgymnasiet?

⁃ Efter gymnasiet ville jag läsa vidare, i början var jag helt säker på att jag ville bli hundförare i polisen, men kom sen även in på att vilja läsa vidare till brandmansyrket.

Vad gör du idag?

⁃ Idag jobbar jag som brandinspektör och brandman på Räddningstjänsten Båstad. Jag läste vidare direkt efter gymnasiet.

På fritiden tränar jag min hund Bowie, en schäfer på 5 år, i brukets olika grenar. Jag sitter även som vice ordförande i Halmstad hundungdom där vi planerar och genomför aktiviteter såsom kurser och prova-på dagar för våra medlemmar.

Hur hjälpte din utbildning på Realgymnasiet i din nuvarande yrkesroll?

⁃ Utbildningen på Realgymnasiet hjälpte mig väldigt mycket. Dels för jag kunde lägga till högskoleförberedande ämnen så jag fick den behörighet jag behövde för att söka och även då skolan lät mig ha min APL (praktik) på räddningstjänsten.

Hur ser en typisk arbetsdag ut nu?

⁃ En typisk arbetsdag är svårt att generalisera då man aldrig vet vad de kommer för larm under dagen. Men som brandinspektör gör jag tillsyner för att se att verksamheter följer den lag vi arbetar efter, jag svarar på remisser åt polisen och kommunen i olika ärenden, håller lite utbildningar och dricker massor med kaffe! Under dagen kan de komma in larm, allt ifrån trafikolyckor till en   villabrand och då är de bara att byta om och åka iväg.

Vad är du mest stolt över?

⁃ Det jag är mest stolt över är nog hur långt jag kommit på denna korta tid. Jag började gymnasiet för ungefär 5,5år sedan och har redan hunnit 2 utbildningar och fått ett fast jobb inom det jag är utbildad i.

Har du några tips till dem som vill arbeta inom samma bransch som du?

⁃ Börja träna redan nu, träna allsidigt både styrka och kondition och våga sök! Det är ett jätteroligt yrke!

//Jasmine Gustafsson