Välkommen till Realgymnasiet i Halmstad!

Vad kan du läsa i Halmstad?

Lärande nära naturen med the African dream

14 april 2023

Varje år reser cirka 200 elever från Realgymnasiet på Internationell APL till Sydafrika. African dream horse safari är en av de APL-platser som vi samarbetar med. Hit åker varje år elever från våra skolor för att bland annat få lära sig mer om guidning och naturturism och för att skapa värdefulla kunskaper och kontakter för framtiden.

Lärande nära naturen med the African dream

En av de elever som nyligen kommit hem till Sverige efter tre veckor i Sydafrika är Simon Alton, som läser Naturturism på Realgymnasiet i Sundsvall:

- Vi fick lära oss massor om djuren och naturen i Sydafrika men fick också en inblick i kulturen. Vi har till exempel genomfört vandringar “hikes” i bergen, besökt hjälpcenter för skadade djur och deltagit i och tränat oss på safaris och guidade turer till fots, så kallade bush walks. APL-veckorna gav oss en bra överblick av hur naturturismen fungerar i Sydafrika, säger Simon.

På African dream får eleverna applicera sina kunskaper på situationer i en ny miljö och de får utveckla sina kunskaper inom ledarskap och kommunikation. Guideträningen handlar både om planering och samarbete, att lära sig om ekologi, bevarande, naturvård samt djur och växter. Den afrikanska naturen erbjuder helt annorlunda förutsättningar och arter som ger nya perspektiv på hållbarhet och bevarande av biologisk mångfald.

Vår bransch växer och vi tar emot fler internationella gäster. Under sin APL på African dream får eleverna planera och genomföra turer och guidningar samt genomföra riskbedömingar, men de får också träning i språket och en förståelse för andra kulturer. Kunskaperna de får med sig från Sydafrika är mycket värdefulla för framtiden.

David Bechtel programansvarig Naturturism

Eleverna får också lära sig mer om och ta del av systemet för utbildning av till exempel natur- och viltguider, så kallade field guides i Sydafrika. Det är också den standard som de guider som handleder eleverna är utbildade inom.

- Vi är imponerade av hur man i södra Afrika jobbar med system för utbildning och diplomering av field guides. Redan i årskurs 2 erbjuds eleverna inom Naturturism en digital utbildningsdag med Ecotraining Guides and Guardians som har verksamhet i Sydafrika, Kenya och Botswana, för att få en första introduktion, säger Anna Andbjer Persson Verksamhetsansvarig Programutveckling/Internationalisering.