Välkommen till Realgymnasiet i Halmstad!

Vad kan du läsa i Halmstad?

Nationellt APL-samarbete med Zoobranschens Riksförbund

30 juni 2021

Under hösten 2021 ingår Lärande i Sverige och Zoobranschens Riksförbund (Zoorf) i ett samarbete med ambition att gemensamt bidra till utvecklingen av branschen och att säkra framtidens kompetensförsörjning. Avtalet innebär en tätare samverkan mellan Realgymnasiet, som drivs av Lärande i Sverige, och de lokala medlemsföretagen som får möjlighet att ta emot elever som läser Naturbruksprogrammet med inriktning Djurvård på APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Nationellt APL-samarbete med Zoobranschens Riksförbund

- Vi ser fortsatt stor utvecklingspotential inom vår inriktning Djurvård och vill gärna utveckla ett nationellt samarbete med ledande branschaktörer. Samarbetet med Zoorf gör att vi gemensamt kan verka för branschens och elevens bästa, säger Anneli Larsson, VD för Lärande Partner som arbetar med bland annat nationella partnerskap för Realgymnasiet.

Lärande i Sverige bedriver skolverksamhet inom gymnasieskola och samarbetar tätt med näringsliv och branschorganisationer. Zoorf är en intresseorganisation för alla yrkesverksamma inom svensk zoologisk fackhandel som arbetar aktivt för att stärka branschen. Samarbetet kommer utöver APL även innebära att bransch bjuds in till Realgymnasiets årliga programråd där möjlighet ges att bidra till utbildningsinnehållet framåt.

- Vi är väldigt nöjda och glada över samarbetet med Realgymnasiet och Lärande i Sverige. Vi ser fram emot att tillsammans bidra med ett kontinuerligt lärande till en bransch som växer och utvecklas, säger Cecilia Dannborg Wilson, ordförande i Zoorf.