Välkommen till Realgymnasiet i Halmstad!

Vad kan du läsa i Halmstad?

Träffa Maria, svenska lärare och specialpedagog

1 oktober 2020

Marias första jobb var på ett naturbruksgymnasium utanför Växjö där arbetade hon som lärare i 10 år. Därefter studerade Maria till specialpedagog och arbetade som det ungefär lika länge. Här på Realgymnasiet i Halmstad får hon ta del av det bästa av båda världarna – undervisning och samtidigt få arbeta för att eleverna ska få sina bästa resultat. Lär känna Maria genom tre snabba frågor

Träffa Maria, svenska lärare och specialpedagog

1. Vad är det bästa med Realgymnasiet i Halmstad?

Det bästa med Realgymnasiet är att vi alla tillsammans får möjligheten att bygga en skola från start. Hur ofta får man den chansen? Att skolan dessutom är relativt liten gör att vi har vi som jobbar har möjlighet att se och lära känna varenda elev så att vi snabbare kan hitta det som behövs för att alla ska kunna nå så långt som möjligt. Sen är det ju ganska häftigt att få ha djur som kollegor också!

2. Vad är det som driver dig som lärare?

Det som driver mig är självklart eleverna – det finns verkligen inget härligare än att få vara med på en liten bit av deras resa genom livet.

3. Hur ser en vecka ut på jobbet för dig?

En jobbvecka för mig innehåller allt från lektioner, planering och rättning till samtal med elever om tidigare skolerfarenheter, studieteknik och möten med både elever och vårdnadshavare för att hitta rätt väg genom gymnasiet.