Välkommen till Realgymnasiet i Halmstad!

Vad kan du läsa i Halmstad?

3 snabba frågor till Natur & äventyr!

26 juni 2020

Varje år så genomgår nya elever på Natur- och Äventyrsutbildningen en introduktionsvecka. Andreas Hållsten som är lärare på Natur- och Äventyrsutbildningen i Norrköping berättar lite mer om vad de gjorde under sin vecka.

3 snabba frågor till Natur & äventyr!

Hej Andreas! Vad är introduktionsveckan för något?
I år har vi samkört introveckan tillsammans med Linköping och Nyköping. Det är årskurs 1 som ska lära sig grundläggande friluftsteknik och guidning i framförallt kursen Naturguidning 1. Vi har bland annat lärt oss mer om fiske, orientering, paddelkunskap, matlagning i fält, att bo i tält i en vecka, hålla oss varma torra och mätta, sjukvård i fält och knopar. Utöver detta har vi reflekterat över vår roll i gruppen och övat på att leda varandra i olika sammanhang.

Vart höll ni till någonstans?
Vi har haft vårt basläger i kolmårdsskogen och även förflyttat oss med vandring och kanadensare. Vi har bott i tält hela veckan.

Varför är det viktigt att ha en introduktionsvecka för de nya eleverna?
Många har väldigt liten friluftsvana därför är det viktigt att öva på friluftstekniska detaljer såsom hur man ska göra för att exempelvis hålla sig torr, varm och mätt i en hel vecka. Dessutom kan man nå en hel del kunskapskrav och centralt innehåll i kursen Naturguidning 1 under veckan. Vi berör även ledarskap och hur vi kommunicerar med varandra och hur gruppen fungerar.