Välkommen till Realgymnasiet i Halmstad!

Vad kan du läsa i Halmstad?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Elin praktiserar djurvårdsyrket redan under studietiden!

28 maj 2020

Elin Blom i årskurs 3 på Djurvårdsutbildningen på Realgymnasiet i Göteborg har under studietiden kombinerat skolan med att sköta om skolans reptiler, fåglar, smådjur och akvarium i djuravdelningen på helger och lov.

Elin praktiserar djurvårdsyrket redan under studietiden!

I djuravdelningen på Realgymnasiet i Göteborg finns det många djur som behöver skötsel och tillsyn varje dag. En sådan djuravdelning kommer även finnas på skolan i Halmstad till hösten. På veckodagarna är det elever och lärare som sköter om djuren men dem behöver också omtanke på helger och lov. Ett antal elever i årskurs två och tre på Djurvårdsutbildningen har därför möjlighet att bli anställda som djurvårdare dessa dagar. Elin är en av eleverna som visat framfötterna på lektionerna och är redo för att arbeta på egen hand.

Har du alltid gillat att ta hand om djur och haft siktet inställt på den här utbildningen?

Jag har velat arbeta med djur så länge jag kan minnas, men visste inte att det fanns möjlighet att gå denna utbildningen utan att flytta ut på internat långt ute på landet. Så från början var inte planen att utbilda mig inom djur, men sedan hittade jag Realgymnasiet som uppfyllde mina krav, så jag kunde fullfölja min barndomsdröm.

Känner du att du utvecklas under din studietid på Realgymnasiet?

Lärarna stöttar en i att tänka utanför boxen och vi är ofta i djurrummet för att lösa olika problem på egen hand, så gott det går. Såklart hjälper de till om det skulle gå snett, och visar oss nya alternativa lösningar. Men vi får oftast testa oss fram och se vad som blir bäst, vilket gör att det blir lättare att lära sig än när man följer tydliga instruktioner.

Vad siktar du på att göra i framtiden, efter du tagit studenten?

Min plan är att ta ett basår för att sedan plugga vidare på högskola. Jag är inte helt säker på vad jag ska utbilda mig till än, men just nu siktar jag på någon utav agronom-inriktningarna. Men jag har också lite planer på att fortsätta arbeta på min praktikplats Göteborgs Zoologiska under basåret, eftersom jag är omtyckt och de vill ha kvar mig där. Då kanske jag fastnar där och helt ändrar planer, framtiden är ju ändå inte skriven i sten.

Eleverna på Realgymnasiet får både en högskolebehörighet och en yrkesexamen vilket ger dem möjligheterna till många val inför framtiden. Ibland väljer eleverna att fortsätta studera direkt efter studenten och ibland börja arbeta med din passion och uppfylla sina barndomsdrömmar tack vare kontakterna och möjligheterna de fått under skoltiden.

Särskild behörighet genom våra behörighetspaket

Vill du utöka din behörighet kan du ansöka om att läsa något av våra behörighetspaket. På gymnasiet godkänns utökningar av rektor. För att få läsa utökat program krävs att du klarar dina ordinarie kurser inom 2 500 p. Läs mer om detta här.