Välkommen till Realgymnasiet i Halmstad!

Vad kan du läsa i Halmstad?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Viktiga rollen som specialpedagog

3 mars 2020

På varje skola finns elevhälsa som består av skolsköterskor, skolläkare, skolpsykologer, kuratorer och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan arbetar både hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande genom att hjälpa elever som har olika svårigheter i sin skolsituation.

Viktiga rollen som specialpedagog

Helen Malmborg jobbar som specialpedagog på Realgymnasiet i Göteborg. Vi bad henne att berätta om sitt arbete och vad det innebär att vara specialpedagog.

Vad gör man i rollen som specialpedagog på Realgymnasiet?

Jag finns till som ett stöd och ett bollplank till lärare och elever på skolan. Främst jobbar jag med lärare och att sprida kunskap till dem och hjälpa dem att förstå och jobba med olika elever och ta hänsyn till exempelvis funktionsvariationer, diagnoser, behov av särskilt stöd och så vidare. I vissa perioder jobbar jag även med att stötta elever och hjälpa dem med studieplaner eller planera in veckovisa möten för att hjälpa med strategier och sådant. Vilket är väldigt givande och roligt!

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är mina underbara kollegor! Alla som jobbar på skolan i olika roller har en enorm vilja och tycker det är roligt att gå till jobbet. Det är väldigt kul för mig som specialpedagog för när det är roligt för lärarna blir det också roligt för eleverna och skolan får vara i fokus.

Något jag också jobbar mycket med är handledning för lärare, det kallas lärandesamtal och är lite likt ett utvecklingssamtal fast i grupp. Lärarna kommer till mig i små grupper och så får vi prata om olika situationer, vara lösningsoritenterade och lösa olika sorters uppgifter som jag ger dem. Så kan de också prata med mig om situationer de behöver hjälp med. Det är det bästa med mitt jobb, att få mina kollegor att känna att de kan komma till mig med allt och att ha bra dialoger.

Hur brukar en vanlig vecka för dig se ut? Och vad är den vanligaste arbetsuppgiften du har?

Jag brukar försöka ha en jämn fördelning av arbete i veckan, för om jag gör samma sak hela veckan är jag ju inte effektiv. Så det kan vara allt från dokumentation, planering, samtal och lite annat, men det jag gör mest är nog att prata med mentorerna på skolan. Vi jobbar ju väldigt tätt med varandra i elevärenden men också med kurser och annat som hör skolan till.

Har du något råd/tips till elever som går i nian och ska välja till gymnasiet och eventuellt är lite orolig över att välja rätt?

Jag är ett stort fan av yrkesprogram! På Realgymnasiet så kan man plugga och samtidigt fördjupa sig inom sitt intresse och få varva de teoretiska kunskaperna med praktiskt arbete både i skolan och ute på arbetsplatser. Många elever känner sig lite stressade och då brukar jag säga det att tänk på att behörigheter alltid går att läsa till extra efter gymnasiet, fokusera på att välja en utbildning som du tycker är intressant och kan tänka sig jobba med i framtiden. Hos oss kan man ju också läsa det studieförberedande inriktningen så man blir behörig till universitet och högskolan efter gymnasiet.

Hur jobbar man i ett klassrum för att få alla elever, att uppfylla målen och utmana sig själva?

Vi jobbar mycket med samarbetsövningar och med begreppen förklara och fördjupa. En högpresterande elev kan i en grupp få berätta och lära sina vänner om ett ämne och där samtidigt själv fördjupa sina kunskaper om kursens innehåll. Där kan en elev som har svårare att nå målen få det lite enklare genom att höra från en annan elev om då ”pratar samma språk”. Jag menar att inlärning sker genom att man pratar med varandra.

Kan du berätta kort om ett starkt minne du har från Realgymnasiet?

Varje tisdag har vi personalmöten och jag tycker det är så roligt att hålla i dem och hjälpa personalen att förbättra och utveckla verksamheten. Det är även här mycket samarbetsövningar och övningar för gruppdynamik och annat roligt!