Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Våra It, Estet och Teknikelever får mer verklighet i sin utbildning.

8 november 2019

Det säger Martin Roos biträdande rektor och programutvecklare för IT-, Estet- och Teknikutbildningar nationellt.

Martin brinner för dessa utbildningar han har en magisterexamen i Data- och systemvetenskap från Uppsala universitet. Han har jobbat som projektledare inom IT- och teknikbranschen. Under många år så har han också varit lärare inom Teknik, IT och media.

Ibland kan det vara svårt att veta vad man vill och vad man ska välja i det stora utbildningsutbud som finns idag. Vi passar på och frågar Martin vad som är det specifika med Realgymnasiets utbildningar.

Vad tycker du är bäst med Realgymnasiet?

-I mina roller träffar jag företagare, högskolor och universitet och får väldigt ofta höra att vi gör det jobb man önskar att alla skolor skulle göra. Våra elever får mer verklighet i sin utbildning än vad eleverna på andra skolor får! Våra elever får en bättre utbildning, helt enkelt!

Hur skiljer sig teknikutbildningen på REAL jämfört med andra skolors teknikutbildning?

-Vi är väldigt bra på att jobba med företag och bransch i stort. Vi är skolan som tar in branschen i undervisningen på riktigt! Dessutom har vi riktigt snygga och kreativa lokaler, väldigt kraftfulla elevdatorer och en massa ny och modern teknik som vi använder i undervisningen!

En annan viktig sak är att våra teknikelever jobbar mycket ihop med eleverna på Estet-Mediautbildningen. Vi tränar våra elever att fungera i projektgrupper där blivande ingenjörer och designers samarbetar för att nå längre, det behövs idag när innovationsförmåga, tvärvetenskapligt tänk och samarbete är viktiga egenskaper för alla som vill nå långt inom teknikbranschen.

Vad är din vision för de elever som läser teknik?

Att eleverna i tid före sin examen är på väg till nästa steg inom branschen, att de har utvecklat ett teknikintresse utöver det vanliga och att de rekommenderar andra att gå samma utbildning!

Arbetar ni med några projekt?

Vi har alltid projekt på gång, både här och nu i klassrummet och i planeringsstadiet tillsammans med våra branschkontakter! Just nu har vi projekt kopplade till allt från Virtual Reality och Unity 3D via programmering i C# till Smarta städer, Internet of Things, digitalt skapande tillsammans med vår 3d-Artist Adam Bengtsson och ett matematik- och fotoprojekt där vi låter matematiken berätta för oss hur man tar en riktigt bra bild med sin kamera! Vi har en hel del annat kul igång också, jag får be mina lärare om ursäkt i förväg eftersom jag helt säkert glömmer något häftigt vi håller på med!

Har du några tips till elever som funderar på att söka till en teknikutbildning.

Teknikutbildningen förbereder dig för att sedan läsa till ingenjör på högskola eller universitet, det är en jättebra men också tuff och krävande utbildning så var beredd på att du kommer att utmanas!

Teknik är det roligaste som finns, men det finns många olika teknikutbildningar så ta reda på så mycket du kan innan du gör ditt val.

Besök de olika utbildningarna på tex. prova på eller elev för en dag.