Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Teknik- och estetelever skapar framtidens möjligheter till ett självständigt liv.

8 november 2019

I mitten av januari var tre elever från Realgymnasiets teknik- och estetprogram på Elite Grand Hotel för att delta på en samskapande workshop anordnad av Future Position X och Gävle kommun.

Temat var att komma med idéer och lösningsförslag kring ett självständigt boende i den nya stadsdelen Södra Hemlingby. Södra Hemlingby är ett nytt bostadsområde i Gävle som kommer att rymma hyresrätter,bostadsrätter och egna hem. I området kommer det också att finnas förskola, skola, idrottshall, gruppboende samt ett vård och omsorgsboende.

Under dagen kläcktes och presenterades många innovativa idéer och lösningar kring teknik, hållbarhet och välmående för medborgare i olika åldrar.

Det ska bli spännande att följa detta från idé till verklighet! säger Martin Roos som är biträdande rektor för teknik och estet utbildningarna.

Anton Larsson från estet utbildningen var en av eleverna som var med under dagen. Han tyckte att dagen var väldigt intressant och rolig, delvis för att alla var så öppna med de förslag som vi kom med, vilket gjorde att man kände sig både välkommen och uppskattad.

Vi på Realgymnasiet är jättestolta över våra elever och kommer precis som Martin att följa detta.