Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Hund på jobbet och hund hemma.

8 november 2019

Tänk att få jobba med människans bästa vän och samtidigt utbilda andra så de också får den möjligheten i framtiden. Vår hundlärare Ulrika Gill berättar om både sig själv, hundutbildningen och vad hon tycker är det bästa med Realgymnasiet i Gävle.

Ulrika berättar att hon alltid har haft ett stort djurintresse ända sedan barnsben. Under många år var det främst hästar som gällde, men nu är det endast hundar och då främst pudlar som är mitt intresse. Jag har för närvarande 3 mellanpudlar hemma i Älvkarleby, som jag tränar och tävlar en del med. Antalet hundar kan variera då jag föder upp mellanpudlar i liten skala. Jag brinner för agility men tycker även rallylydnad och viltspår är kul. Föreningslivet ligger mig varmt om hjärtat och jag är aktiv i både Svenska Pudelklubben och Älvkarleby hundsport LKK.

Vilken roll har du på skolan?

Jag är förstelärare och hundlärare.

Vad tycker du är bäst med skolan?

På Realgymnasiet i Gävle är det en härlig samling elever och lärare som alla brinner lite extra för sina intressen. Det är trevlig miljö och centrala och bra hemtrevliga lokaler. Sen är det kul att det finns många djur på jobbet som vi kan arbeta praktiskt med i våra utbildningar. På plan 5, där jag mest håller till, har vi tre olika djurrum och även ett riktigt bra hundtrim där vi kan ha undervisning med våra hundelever.

Varför valde du att arbeta på skolan och hundutbildningen?

Jag ser det som en stor förmån att få kombinera läraryrket med mitt största intresse. Det är helt enkelt underbart. Jag har tidigare arbetat i grundskolan och särskolan under många år, vilket jag också gillade. Att få arbeta med äldre elever och på ett yrkesprogram visade sig passa mig toppenbra.

Vad är din vision för de elever som läser hundutbildningen?

Min vision är att de ska få en bred teoretisk hundkunskap och utvecklas inom hundträning så de är väl förberedda för att arbeta professionellt i branschen. Vår APL (Arbetsplatsförlagd lärande) som ingår i utbildningen ger eleverna möjlighet till stor personlig utveckling och de får stor förståelse för branschen.

Arbetar ni med några projekt eller annat spännande på hundutbildningen?

Vi har bra samarbetspartners som stärker vår utbildning som t.ex. Svenska Kennelklubben och Evidensia. Vi har tex nu en föreläsningsserie med veterinär Stefan ifrån Evidensia. Han besöker oss vid ett par tillfällen och då har våra elever både teoretisk och praktisk undervisning inom en kurs de läser.

Under våren åker några av våra hundelever till Irland för att göra tre veckors APL.  Det är en del av vårt internationaliseringsprojekt tillsammans med Equipeople och det ska bli jättespännande att följa.