Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Stylistelever diplomeras till Nagelterapeuter av vår samarbetspartner NSI.

8 november 2019

På stylist får du bred kunskap inom skönhetsbranschen. Om du väljer naglar som individuellt val så erbjuds du att bli diplomerad manikyrist och nagelterapeut.

Stylistelever diplomeras till Nagelterapeuter av vår samarbetspartner NSI.

Det är nervositet som darrar i rummet och ett grymt focus har 15 av våra stylistelever som skall göra examinationen för att bli Diplomerade Nagelterapeuter.

Vi frågar Christina Liljekvist som undervisar i nagelkurserna hur det här går till:

- Examinationens praktiska del är i tre huvudmoment tiden, intrycket och den tyngsta delen det tekniska. Eleverna ska under två och en halv timme göra ett set naglar. Ena handen byggs med hjälp av mall samt fransk manikyr och den andra handen byggs med hjälp av tipp och den skall vara clear.  Eleverna skall också visa färgteknik med att lacka två röda tummar.

- För att sätta alla delar och få dessa godkända krävs många timmars övning. Det märks att eleverna har lyssnat ordentligt på lektionerna när Christina har undervisat och sedan har det övats ordentligt inför denna diplomering för jag har bedömt många välgjorda naglar säger Reni Mobrant grundare och utbildningsansvarig för NSI of Sweden.

Fler än hälften av stylisteleverna kan efter dagens examination kalla sig Diplomerad Nagelterapeut.

Vi passar på att fråga Reni varför hon tycker att man skall välja naglar som programinriktning på stylistutbildningen.

-Efter 20 år som nagelterapeut, internationell domare och examinator så lär jag mig fortfarande något nytt om naglar. Naglar är inspirerande och utvecklande. Att komma hit till Realgymnasiet i Gävle och se de elever som har valt att läsa naglar skapa så mycket vackert sätter ett stort leende på mina läppar.

Jag får se de som är morgondagens Diplomerade Nagelterapeuter avslutar Reni.

Är du intresserad av stylist? Fyll i en intresseanmälan så får du information via sms när vi har Öppet Hus med utbildningsinformation och Prova på dagar.

Klicka här för att komma till intresseanmälan.

Därför valde jag Realgymnasiet.

I filmen nedan berättar Alva varför hon valde stylist på Realgymnasiet.