Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

APL i Sydafrika ger minnen för livet.

8 november 2019

Vår APL-period har gett oss minnen för livet. När vi kom hem förstod vi vad vi varit med om. Det säger Johanna, Stina, Eira, Wilma och Hilda när de berättar för oss om sina tre APL-veckor i naturreservatet Welgewonden Game Reserve.

Tjejerna berättar inspirerande och visar både film och bilder ifrån sin APL-period i Sydafrika.

Vi har varit med och bidragit i bevarandet av Afrikas djur men framförallt deras noshörningar. Detta gjorde vi genom olika uppgifter såsom, Game Transect som innebär att man skriver in arten, antalet, kön och allmäntillståndet på djuren i ett program som bidrar till deras forskningen. Vi har även spårat geparder med hjälp av GPS tracker. Geparderna utfodrade vi då deras mamma hade dött tidigt i deras liv.

Vi fick även vara med om Rhino monitoring det innebär att vi via märkningar i noshörningarnas öron letar upp vilken individ det är samt lägger in viktig information såsom, hull, ålder, kalvar mm. Dessa märkningar var formade på olika vis och stod för olika saker. Vi fick även vara med att mata undernärda noshörningar utanför lägret, namnge en kalv och dess mamma och mycket annat.

Hur förberedde ni er inför resan?

Det var svårt att kunna förbereda sig då man egentligen inte hade förstått att vi verkligen skulle åka till Afrika. Men;

US-resklar app är att rekommendera! Den får man generell information om landet, kulturen, politik och annat som är bra och veta.

Vi gick på alla föreläsningar och träffar som skolan hade anordnat med GoExpolore samt möten på skolan. Och vi lyssnade även på förra årets grupps redovisning av deras resa.

Vi läste mycket på GoExplores hemsidan och kollade på förberedande filmer.

Sen peppade vi varandra hela tiden och skrev bland annat packlistor och planerade tillsammans. Vi hade en chatt där vi höll kontakt hela tiden och det gjorde att vi kände oss trygga med att åka.

Vad har ni lärt er under resan?

Ansvar! Vi har lärt oss att stå på egna ben, blivit mer självständiga och att anpassa oss efter olika situationer. Helt enkelt utvecklats som människor.

Vi har fått en helt annan förståelse för Sydafrika och deras kultur och historia.

Vi har arbetat med nya metoder och verktyg samt lärt oss nya fackord som används inom yrket. Vi har också fått stor kunskap om de olika djuren som finns i Sydafrika och vad Welgewonden gör för dem.

Har ni några tips till de som funderar på att söka djurvårdsutbildningen

Har du ett intresse för djur ska man inte tveka att välja Realgymnasiet. Skolan erbjuder en proffsig utbildning med mycket föreläsningar, temadagar, praktik (APL) och lärande på ett yrkesförberedande vis.

Vi arbetar mycket tillsammans med branschen vilket gör att man snabbt får ett brett kontaktnät inför framtiden och chans till jobb efter avslutade studier. Vi får möjlighet att välja kurser som ger oss högskolebehörighet.