Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Framtidsdag för åk 2

8 februari 2024

Det är din fantasi som sätter dina gränser.... var ett medskick till åk 2 från David på Arbetsmarknadskunskap på Framtidsdagen.

Framtidsdag för åk 2

Framtidsdagen som arrangerades på Citykonferensen för åk 2 var mycket lärorik och intressant.

Eleverna bjöds på två spännande föreläsningar.

Arbetsmarknadskunskap var på plats och föreläste om hur man stärker sina möjligheter till anställning. David pratade om vikten av utbildning, attityd, erfarenhet och det egna ansvaret att söka information om yrken och utbildning. Vad kommer att krävas av framtidens arbetstagare, var jobben finns och hur man kan ta sig dit.

Försvarsmakten berättade om vad det finns för möjlighet till utbildning och jobb inom försvaret. Deras uppdrag och vision samt de olika karriärvägarna som finns i försvarets organisation.

Vad händer när jag fyller 18 och blir kallad på mönstring, hur går det till? Hur ska jag förbereda mig. Vad gör jag om jag vill och inte får någon kallelse.

Eleverna fick också se korta filmer ifrån värnplikten.