Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Viltrehabilitering på schemat.

8 december 2023

Viltrehabilitering är en viktig gren inom djurskydd och naturvård som syftar till att vårda och återställa hälsan hos skadade vilda djur. Denna form av rehabilitering fokuserar på att ge de skadade djuren en andra chans att återvända till sin naturliga livsmiljö efter att de har lidit av olika skador eller trauman. Vet du hur man hanterar och fångar in en skadad rovfågel?

Viltrehabilitering på schemat.

Det var knäpptyst i klassrummet och alla lyssnade med stort intresse när veterinär och viltrehabiliteraren Kalle Hammarberg föreläste för våra elever i åk 3 som läser Sällskapsdjur och Djursjukvård.

Kalle beskrev en viltrehabiliterares jobb, hur sjuka och skadade vilda fåglar som hamnar i människors vård ska tas omhand. Han lade stor vikt på att beskriva hur viktig den första hjälpen är, hur man hanterar och vårdar det skadade djuret.

Efter föreläsningen så fick eleverna möjlighet att träna på flera olika praktiska moment på rovfågelkadaver som Kalle tagit med.

De testade på följande moment:

• hur man fångar in och håller i en rovfågel
  • allmän kontroll , visitering av det sjuka djuret
  • bandagera en skadad vinge
  • lägga sond för sondmatning