Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Lär känna våra nya mentorer.

29 september 2023

Vi välkomnar våra nya mentorer Elina Lindqvist och Anette Henningsson. På skolan så har vi totalt 5 heltidsmentorer som coachar och finns som stöd för våra elever. Här får du lära känna Anette och Elina lite mer.

Lär känna våra nya mentorer.

Elina Lindqvist

Elina heter jag och är ny mentor på Hantverksprogrammet med programfördjupningen  Frisör. Jag bor i Sandviken med min familj. Min fritid spenderar jag gärna med mina barn och sambo, besöker någon av våra två stugor vi har, vid Kungsberg eller i fjällen. Annars letar jag gärna upp en mysig loppis att fynda på. Kanske behåller jag prylen som den är, eller kanske piffar jag upp den med ny färg.

Vad gjorde du innan du började här på Realgymnasiet?

Innan jag började Realgymnasiet har jag jobbat inom handels, har en lång bakgrund från butiksyrket inom kundservice och försäljning. Jag har även arbetat med kommunikation och marknadsföring.  På Realgymnasiet har jag arbetat sedan 2021 men är ny i rollen som mentor. Tidigare ansvarade jag för APL för bl.a. frisörprogrammet som jag idag är mentor för.

Varför valde du att arbeta på Realgymnasiet?

Realgymnasiet är en fantastisk arbetsgivare. En skola som är mån om både personal och elever. Teamkänslan genomsyrar skolan och vi alla är delaktiga i arbetet om en trygg skola och arbetsplats.

Varför ville du bli mentor?

Att vara mentor är ett väldigt varierande arbete. Att få vara med på elevernas personliga utveckling är fantastisk roligt. Det är ett ärofyllt uppdrag att Realgymnasiet i Gävle har en mentor till varje program för eleverna under hela deras gymnasietid. Det roligaste med att vara mentor är att få vara nära eleverna, se hur de utvecklas från år till år, närvara och vara delaktig i deras studiemål och följa deras förberedelse inför kommande yrkesliv.

Vad är din vision för dina elever som går på skolan?

Visionen är att se alla elever, utifrån deras egen förmåga, nå sina studiemål och resultat samt stötta på vägen dit.

5 snabba med Elina

Kaffe eller te                       Kaffe

Pizza eller hamburgare      Pizza (gärna hemgjord)

Sommar eller vinter            Alla årstider har sin tjusning men vinter! inget slår väl en krispig vinterdag med bitiga minusgrader när solen reflekteras i en                                            glittrig snö? Helst uppe i fjällen med en termos kaffe och man blickar ut över fina vyer

Hund eller Katt                   Hund (Jag är livrädd för katter)

Vanlig TV eller Netflix         Netflix

Anette Henningsson

Jag är en glad 55 åring som är gift och har tre söner som är utflugna. Min passion är att cykla och på vintern åker jag skidor. På senare år har jag gjort längre vinterturer i norska och svenska fjällen på skidor.

Vad gjorde du innan du började här på Realgymnasiet?

Jag arbetade som undervisande lärare i grundskolan och på helgerna arbetade jag som säljare i en doftbutik.

Varför valde du att arbeta på Realgymnasiet?

För att det är en trivsam skola med härlig personal. Bra utbildningar som bedrivs i fina lokaler mitt i centrum.

Varför ville du bli mentor?

Jag ville prova på andra arbetsuppgifter och tycker att arbetet är intressant, utmanade och varierat.

Vad är det bästa med att vara mentor?

Underbart att få möta och följa elevernas utveckling under deras tid på gymnasiet.

Vad är din vision för dina elever som går på skolan?

Att de ska känna sig nöjda med sin insats och att de har tre lärorika år hos oss på Realgymnasiet.

5 snabba med Anette

Kaffe eller te                         Kaffe