Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Tre hästar hemma, då var Realgymnasiet ett bra alternativ.

8 maj 2023

Ronja Simonsson har tre egna hästar hemma. Hon ville kombinera sitt intresse med studier. Om ca en månad ungefär tar hon studenten men hur har hennes studietid varit på Realgymnasiet.

Tre hästar hemma, då var Realgymnasiet ett bra alternativ.

Ronja berättar:

Hemma har jag 3 egna hästar, en jag tävlar i hoppning, en unghäst på 4år samt min gamla ponny.
Eftersom jag har mina hästar hemma och jag samtidigt ville kombinera mitt hästintresse ihop med studier så kändes Realgymnasiet som ett väldigt bra alternativ. Jag kunde bo kvar hemma och utvecklas med hästarna samtidigt som jag pluggar och får en yrkesexamen och grundläggande högskolebehörighet.

Vad tycker du har varit roligast på din utbildning?
Det som har varit allra roligast är att få möjlighet att lära sig otroligt mycket om häst, men också att vara ute på APL. Där har jag provat på arbetslivet i hästbranschen och allt kring vad det innebär.

Vad vill du göra efter din examen och i framtiden?
Efter min examen vill jag ut och jobba med hästar, det jag tänker i stunden är att jag skulle vilja utbilda mig till ridlärare och fortsätta inom ridläraryrket.

Hur tycker du att din utbildning har hjälpt dig för framtiden?
Den har hjälpt mig väldigt bra, jag har fått en bra grund att stå på och många diplomeringar som är otroligt bra att ha inför framtiden.

Har du några tips till dem som vill arbeta inom samma bransch som du?
Jag tänker att det viktigaste är att man har en vilja att lära sig, man kan aldrig bli helt fullärd och därför är det en viktig nyckel.
Mitt andra tips är att kolla på många andra hästmänniskor, hur jobbar dom i hästnäringen, varför jobbar dom på det sättet och hur tänker dom i det mesta kring hästarna. Man kan ta tips, ideer och arbetssätt ifrån olika människor i branschen för att hitta det man själv tycker är ett bra sätt att jobba på.