Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

APL på Högfjället i Sälen

31 mars 2023

Oskar Björk går andra året på Realgymnasiet i Gävle. Han läser Naturturism och har precis kommit hem ifrån sin APL. Nedan berättar Oskar mer om sina lärorika veckor.

APL på Högfjället i Sälen

Var har du haft din APL?

-Jag har haft min APL hos Ski Star på Skidskolan uppe på Högfjället i Sälen.

Hur har du haft det på din APL?

-Jag har haft det väldigt bra!! Jag tycker att min apl har varit otroligt lärorik och superkul. Jag har lärt mig mycket nytt och bara njutit så mycket jag kunnat varje dag. Vem vet någon dag kanske jag syns i skidskolan någonstans.

Vad var det bästa under APL-perioden?

-Det bästa under apl perioden var att få träffa nya människor, lära sig en massa nya saker inom skidskola så som tillexempel olika områden inom service och att lära ut på ett bra sätt. Det var även väldigt kul att testa på att bo själv och göra enkla vardagssysslor på egenhand.

Vad tar du med dig för erfarenheter hem?

-Jag tar med mig många bra erfarenheter hem. Jag lärde mig väldigt mycket och har fått mycket olika tips om hur man ska vara som skidskolelärare. Samt att komma in i en ny arbetsgrupp med rutiner och arbetssätt väldigt snabbt. På den här APL-perioden har jag fått lära mig hur ett liv som "säsongare" och arbetare på skidanläggning kan se ut.