Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Från Storvik till Tyskland på APL

20 januari 2023

I åk 1 var det APL på hemmaplan i Storvik hos den förening som hon var aktiv i. Den senaste APLplatsen var i Tyskland. Här kan du läsa om Almas utveckling under sina tre år på programfördjupningen Ridning.

Från Storvik till Tyskland på APL

Jag är otroligt glad över möjligheten att ha fått uppleva min APL i Tyskland, det var helt klart min bästa praktik hittills och jag skulle inte tveka en sekund på att åka igen om jag fick möjligheten.

Alma Norberg Elev åk 3 Ridning

Kort om Alma

Jag heter Alma Norberg och läser sista året på utbildningen Naturbruk Hästhållning på Realgymnasiet i Gävle. Jag bor utanför Torsåker och har en egen häst, ett sto på 8 år. Planen är att utbilda henne så vi så småningom kan komma upp lite i klasserna i hoppning, som är den gren jag tycker är roligast.

Var har du haft APL någonstans i 1an och 2an?

Under åk1 hade jag APL(arbetsplatsförlagt lärande) en dag i veckan under hela vårterminen på Storvik Ovansjö Ridklubb. På den perioden var det stort fokus på att lära sig att sköta en anläggning och följa de rutiner som fanns där.

I åk 2 hade jag min APL på hösten hos Wij Sporthästar i Torsåker. Där fick jag lära mig en del om unghästhantering samt hur det är att bedriva ett utbildnings- och försäljningsstall. På våren i 2an var jag hos Mirantos Showjumping som håller till på Gimmersta Säteri i Katrineholm. Även det var ett utbildnings- och försäljningstall men de har en större verksamhet så det var skillnad ändå.

Var hade du din senaste APL?

Min senaste APL var på Holsteiner - Verband i Tyskland. Det är ett stort stuteri med runt 40 hingstar i åldrarna 2-24 år ungefär.

Vad har du gjort på din APL?

Jag fick hjälpa till att göra iordning hästarna inför ridning och ta reda på dem efteråt. Det var även skötsel av utrustning. Jag hjälpte till att ta in och ut hästarna från skrittmaskinen och paddockarna. Utöver det var det stallarbete men inte alls i samma mängd som på de ställen jag varit på i Sverige. Jag fick också longera en del av hästarna.

Vad var det bästa under APL-perioden?

Det bästa var att jag fick möjlighet att se hur det är att jobba med samma yrke i ett annat land, både skillnader och likheter. Jag upplevde det som mycket mer utvecklande att få se hur hästhållning och så vidare kan se ut utanför Sverige, eftersom vi hanterar och håller hästar på ungefär samma sätt överallt här hemma. Dessutom var det såklart väldigt roligt att få se en massa fina hingstar och få lära sig att hantera dem, bland annat Casall som Rolf Göran Bengtsson ridit OS på står på Holsteiner - Verband. Jag är otroligt glad över möjligheten att ha fått uppleva detta, det var helt klart min bästa praktik hittills och skulle inte tveka en sekund på att åka igen om jag fick möjligheten.

Vad tog du med dig för erfarenheter hem?

Framförallt hingsthanteringen, jag hade ingen erfarenhet av det sen tidigare men på plats fick jag lära mig allt jag behövde veta där och det var väldigt roligt. Sen alla de skillnader och likheter som var. Det var väldigt utvecklande och även lite utmanande att ställa om sig från hur vi har det här i Sverige jämfört med hur allt är och fungerar i Tyskland.

Almas tre tips till dig som ska göra ett gymnasieval.

Gå på öppna hus och prova på dagar. Det ger en bra inblick i hur skolan, programmet och lärarna är vilket kan hjälpa dig att få en bättre känsla för om det är där du vill gå. Många frågor och stressen över val av program lugnar sig ofta om man går till skolorna och får mer intryck av hur det är.

2 Valet du gör nu avgör inte hela din framtid, det går alltid att läsa till extra kurser eller utbildningar efter gymnasiet. Ångrar du ditt val när gymnasiet väl dragit igång så går det oftast också att byta.

Sök det du tycker verkar kul och intressant, gör valet efter vad du är intresserad av inte efter vad dina vänner söker. Med det sagt, sök något roligt! Gör skolan så rolig som möjligt genom att plugga dina intressen.