Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Vill du plugga vidare eller jobba direkt efter studenten? Valet är ditt!

28 mars 2022

Hos oss får du en utbildning av hög kvalitet som leder till jobb direkt efter examen eller möjlighet till vidare studier på högskolenivå. Alla våra utbildningar grundar sig i verkligheten; de genomförs och utvecklas i nära samarbete med branschen. Ett gott exempel är vårt unika och nära samarbete med Furuviks djurpark. Inom IT så samarbetar vi med Microsoft och Cisco.

Vill du plugga vidare eller jobba direkt efter studenten? Valet är ditt!

100% av våra elever i Gävle som tog studenten från någon av våra programfördjupningar i Naturbruk är i sysselsättning, arbete eller vidare studier, 2021.
100 % av våra elever i Gävle tog studenten från HV/Frisör är i sysselsättning, arbete eller vidare studier, 2021.
90 % av våra elever i Gävle som tog studenten från Teknik är i sysselsättning, arbete eller vidare studier, 2021.

Nyckeln till framgången är nära samarbeten med ledande aktörer inom tillväxtbranscher. De ger dig en relevant och modern utbildning, goda nätverk både nationellt och internationellt och rätt bransch certifikat. På så sätt blir du attraktiv att anställa på arbetsmarknaden.

Detta tillsammans med behörighet till högskola och universitet gör att du får de bästa förutsättningarna i livet efter studenten.

Vill du plugga vidare eller jobba direkt? Valet är ditt!

Så fungerar det med högskolebehörighet

För att du ska kunna söka vidare till högskola och universitet erbjuder vi alla elever möjligheten att läsa grundläggande högskolebehörighet inom ordinarie 2 500 poäng. Vi erbjuder även kurser som ger särskild behörighet.

Behörighetsspår

Om du läser yrkesprogram och vill läsa vidare på universitet eller högskola kan du, genom ditt individuella val, läsa kurserna som ger grundläggande högskolebehörighet. Du läser då engelska 6 och svenska 2/svenska som andraspråk 2 under årskurs 2 och svenska 3/svenska som andraspråk 3 under årskurs 3. Läser du ett högskoleförberedande program ingår redan den behörigheten. Totalt läser du 2 500 poäng.

Yrkesspår

Läser du ett yrkesprogram kan du ta en yrkesexamen och blir färdig att utöva ditt yrke i arbetslivet direkt efter studenten. Yrkesspåret är för dig som vill bli extra skicklig inom yrket, då läser du fler yrkeskurser inom programfördjupningen. Totalt läser du 2 500 poäng.

Kurser för särskild behörighet

Vill du utöka din behörighet kan du ansöka om att läsa några av våra kurser för särskild behörighet. På gymnasiet godkänns utökningar av rektor. För att få läsa utökat program krävs att du klarar dina ordinarie kurser inom 2 500 p.

Kurser i matematik för särskild behörighet

• Matematik 2a
  • Matematik 3c

Läser du utökade kurser i matematik så blir du bland annat behörig till ett naturvetenskapligt basår. Ett naturvetenskapligt basår ger dig fullständig naturvetenskaplig behörighet och då kan du söka till Veterinärprogrammet, Läkarprogrammet och andra program som kräver naturvetenskaplig behörighet.

Du kan välja att läsa en eller flera kurser för särskild behörighet. Kolla vilka behörighetsgivande kurser som krävs för den utbildning du är intresserad av på högskolan, på vissa krävs inte alla.

Samhällsvetenskapliga kurser för särskild behörighet

• Samhällskunskap 1a2
  • Historia 1a2

Läser du det samhällsvetenskapliga kursen så blir du behörig till  vidare studier inom samhällsvetenskap och sociologi. Det blir ett utökat program på 2 600 p.

Du kan välja att läsa hela eller delar av paketet. Kolla vilka behörighetsgivande kurser som krävs för den utbildning du är intresserad av på högskolan, på vissa krävs inte alla som ingår i detta paket.

Naturvetenskapliga kurser för särskild behörighet

Läser du det naturvetenskapliga paketet så blir du behörig till vidare studier inom det naturvetenskapliga området. Du ges möjlighet att läsa kurser upp till 2850 poäng. Naturvetenskapliga kurserna erbjuds på Naturbruksprogrammets programfördjupning Sällskapsdjur & Djursjukvård.

De praktiska erfarenheterna du får som naturbrukselev av att sköta, vårda och hantera djur tillsammans med de teoretiska kunskaperna i det naturvetenskapliga paketet gör dig väl förberedd för fortsatta studier inom området.

Kurser som ingår i paketet:

• Kemi 1, 2
  • Fysik 1b1, 1b2, 2
  • Matematik 2a, 3c, 4

Paketet ger många möjligheter. Du kan välja att läsa hela eller delar av paketet beroende på vad som krävs för den utbildning du är intresserad av på högskolan.

Har du frågor om våra olika behörigheter ?

Kontakta vår studie- och yrkesvägledare Ella Fröjdman

ella.frojdman@realgymnasiet.se