Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Kommande aktiviteter

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Vad är skillnaden på en kommunal skola och en friskola?

8 februari 2022

Många funderar på den frågan vi förklarar för dig. Det är ingen större skillnad förutom att det är olika ”huvudmän”, en friskola erbjuder en lika säker utbildning som en kommunal skola. Fördelen med vår skola är att vi jobbar nära branschen och att vi får en utbildning som ger oss jobb direkt efter studenten. Vår skola återinvesterar eventuell vinst i verksamheten, det känns tryggt och ger en hög kvalitet. Nedan berättar vi mer om oss.

Vad är skillnaden på en kommunal skola och en friskola?

Realgymnasiet är en del av Lärande i Sverige AB, en av de största fristående huvudmännen i Sverige. Lärande i Sverige AB:s mission är att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att lyckas under skoltiden – och i framtiden. Huvudägare är Jan Vikström, en man med många tankar om skola och utbildning.

Våra barn och ungdomar lever i en värld där utvecklingen i samhället går snabbare än någonsin. Yrken utvecklas på ett sätt vi inte alltid kan förutse och många gånger finns det ett glapp mellan skola och näringsliv. Det är viktigt att skolan anpassas efter dagens verklighet och vad vi kan se framåt

Därför vill vi vara med och skapa framtidens skola. Våra utbildningar bygger på verkliga, uttalade behov i svenska tillväxtbranscher där vi samarbetar med de bästa inom varje bransch. Vi vill att medarbetare och elever skapar framtidens skola tillsammans och Realgymnasiet ska vara ett föredöme inom svensk skola, säger Jan.

Vi gör allt för att våra elever ska trivas, må bra och utvecklas. På så sätt får vi trygga och självsäkra elever som behärskar de förmågor som behövs för att forma sin egen framtid.

Lärande i Sverige AB ägs av två privatpersoner som är verksamma i företaget. Vi växer med egna medel och i enighet med vårt ägardirektiv återinvesteras företagets vinst i verksamheten. Detta har medfört att vi fått många utmärkelser för vår goda ekonomi och hållbara tillväxt, samt mycket goda resultat vid Skolinspektionens granskningar av vår verksamhet.

Vår mission

”Vi vill ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningarna att utvecklas och lyckas under skoltiden – och i framtiden.”