Välkommen till Realgymnasiet i Gävle!

Vad kan du läsa i Gävle?

Stylist-och frisörelever skapade i avantgarde och foto

27 mars 2020

Kreativiteten flödade under specialveckan när stylist- och frisöreleverna arbetade tillsammans och skapade i temat avantgarde och foto.

Stylist-och frisörelever skapade i avantgarde och foto

Vad betyder avantgarde?

Jo det är ett franska och betyder (fransk förtrupp) - personer eller verk som för sin tid är experimentella, nyskapande och innovativa speciellt inom konst, kultur och politik.

Under detta arbete gällde det att våga ta ut gränserna och vara nyskapande säger Mia Vesterinen stylist och frisörlärare.

Mia fortsätter att berätta om vad som hände under veckan.

-I grupper om tre fick eleverna ett stylinguppdrag som skulle innehålla ett bygge av lös del, en hårstyling och en make up. Veckans uppdrag började med en inspirationsföreläsning och make up demo med Sara ifrån Make Up Store. Efter det började det kreativa arbetet, det gjordes moodboards, facesharts och sedan jobbades det praktisk på att få till modellerna.

Veckan avslutades sedan tillsammans med fotografen Therese Asplund som driver fotostudion Linslusen i Avesta. Therese hade teoretisk och praktisk genomgång i porträttfotograferingens grunder. Efter det blev det skarp läge och modellerna gjordes i ordning som sedan fotades det i 4 olika studios.

Porträttfotografering med handledning av Therese Asplund.

Nedan kan du se ett av resultaten men det kommer flera. Förhoppningsvis så kommer vi att kunna ha vernissage på Gallerian Nian längre fram i vår och sedan ska vi hänga alla fantastiska foton här på skolan avslutar Mia.