Välkommen till Realgymnasiet i Eskilstuna!

Vad kan du läsa i Eskilstuna?

Träffa oss på våra aktiviteter!

Alla aktiviteter

Intervju med naturturismläraren Peter

10 januari 2023

Peter Ahl jobbar som lärare på Realgymnasiet i Eskilstuna och i Västerås. Just nu har han rollen som naturturismlärare och vi tog chansen att göra en kort intervju med honom.

Vad gör du på skolorna, Peter?

-Jag jobbar som naturturismlärare för åk 1-3 på Realgymnasiet i Västerås och Eskilstuna. Jag har jobbat på skolorna med idrott och naturturism sedan hösten 2015 men just nu har jag lagt rollen som idrottslärare åt sidan och är endast naturturismlärare.

Vad är det bästa med att jobba på Realgymnasiet?

-Det bästa med mitt jobb är variationen! Att få undervisa karaktärsämnen inom äventyr är otroligt roligt, lärorikt och varierande. Det händer något nytt nästan varje dag. Trots att både idrottsämnet och naturturismkurserna i sig är väldigt praktiska och varierande så är det ändå en stor skillnad, här ser jag elevernas utveckling mycket tydligare vilket jag verkligen uppskattar.

Varför tycker du att man ska välja utbildningen Naturturism?

-Ledarskapet! Du får plugga till ledare vilket gör dig attraktiv på arbetsmarknaden oavsett om du väljer att jobba inom branschen eller ej.

Du får plugga ditt intresse, vilket leder till goda resultat.

Variationen! Utbildningen passar perfekt för eleven som söker varierad utbildning och den passar alla oavsett tidigare kunskaper inom friluftsliv.