Välkommen till Realgymnasiet i Borlänge!

Vad kan du läsa i Borlänge?

Från Realgymnasiet till eget företag i eventbranschen

2 februari 2024

För vår tidigare elev Robin Karlsson blev tiden på gymnasiet turbulent. När hans dåvarande gymnasieskola lades ner började han sitt sista år på Realgymnasiet, som tog emot eleverna från den nedlagda skolan. Idag driver Robin en bemanningsbyrå inom evenemang. Och trots röriga första gymnasieår minns han tiden på Realgymnasiet med glädje och som en tid som lade grunden för hans entreprenörskap.

Från Realgymnasiet till eget företag i eventbranschen

På Realgymnasiet upplevde jag verkligen att jag fick chansen att utvecklas. Jag har alltid varit en eventfixare och jag startade mitt första bolag som en del i entreprenörskapskursen på gymnasiet. Här fick jag möjlighet att göra på riktigt, hela tiden med fullt stöd från mina lärare och min mentor.

Robin Karlsson

När Robin beskriver sin tid på Realgymnasiet betonar han hur stödet från lärare och mentor fick honom att våga. När han under gymnasietiden drog igång sitt företag fick han snabbt möjlighet att utvecklas genom skolans egna evenemang. Robin arrangerade utspringet till studenten och fick också vara med och anordna Realgalan, som var ett av skolans stora event.

- Jag fick verkligen stöd att våga tro på mig själv. Det var okej att vara driven, och jag upplevde att mina lärare hade tid för mig. Här blev jag sedd, hörd och accepterad för den jag var. Det var en kultur på skolan som gjorde det lätt att växa och utvecklas, säger Robin.

Efter studenten fick Robin jobb som kommunikatör på skolan och från att ha varit en ambassadör för sin skola var han nu med och utbildade nya ambassadörer. Företaget levde också kvar, men för Robin blev det tydligt att det redan fanns gott om aktörer som anordnade events, men att de alla verkade ha samma brist på personal. Han bestämde sig då för att starta ett företag med fokus på bemanning inom event där unga medarbetare får utbildning och förståelse för arbetsmarknaden. Idag driver han Svensk Eventservice, med flertalet heltidsanställda och ännu fler timanställda. Företaget hyr ut personal till aktörer, arrangörer och producenter av evenemang – inom allt från scenbyggen till biljettinsläpp och sjukvård.

Idag ser Robin att tiden på gymnasiet hjälpt honom att våga tro på sig själv och han lyfter både lärarna och mentorns viktiga roll i hans utveckling och välmående.

När Robin ska dela med sig av sina bästa tips till den som står inför gymnasievalet handlar det om att våga gå sin egen väg och att låta beslutet få ta tid.

Känn inte pressen att plugga något som andra vill att du ska plugga. Det är inte fel att gå ett yrkesprogram på gymnasiet, du kan alltid få din behörighet ändå. Se till att besöka skolan och prata med eleverna som går där. Känn efter hur det känns på skolan och stressa inte fram ditt beslut.

Robin Karlsson