Välkommen till Realgymnasiet i Borlänge!

Vad kan du läsa i Borlänge?

Utlands APL - Irland

7 april 2023

I alla våra utbildningar ingår 15 veckors APL ute på arbetsplatser. Nu under våren åkte fyra av våra elever iväg till Irland för att spendera tre av dessa veckor på en irländsk mjölkgård!

Utlands APL - Irland

Elevernas APL-platser var mjölkgårdar utspridda på den irländska landsbygden. Där levde och arbetade eleverna tillsammans med familjerna och fick hjälpa till med allt som hör gårdslivet till bland annat mjölkning, matning, städning och vallning.

Förutom dagarna på mjölkgårdarna hann eleverna även med lite irländsk kultur. Saint Patricks firande med parader och gröna glassar, irländsk dans samt någon shoppingtur till grannstaden.

Eleverna Nora, Miranda, Alva och Tindra på Arlanda.
Den irländska landsbygden.
Hej kompis!
Utfodring.
Lite sightseeing i grannstaden!
En kulturell skillnad mellan Sverige och Irland som fastnade hos eleverna var irländarnas vana att ha chips som tillbehör till vanliga måltider.

Eleverna hann även uppleva lite kultur och historia. Klicka på de små pilarna på bildens sida för att växla mellan bilderna.