Välkommen till Realgymnasiet i Borlänge!

Vad kan du läsa i Borlänge?

Från naturbruk till juristprogrammet

6 mars 2023

När Alice Risenfors skulle välja gymnasieutbildning föll valet på Ridning hos Realgymnasiet. Efter tre års praktiska studier valde Alice att vidareutbilda sig och arbetar idag som jurist. Vi passade på att fråga Alice om hennes resa och hur hon ser tillbaka på sin gymnasietid.

Från naturbruk till juristprogrammet

Hej Alice! Berätta lite om din tid på Realgymnasiet.

Jag gick i den första årskullen på Realgymnasiet i Göteborg och tog studenten 2011. När vi började var skolan alldeles ny och vi var bara ett 30-tal elever, som alla gick inriktningen ridning. Valet föll på just den utbildningen eftersom jag längtade efter att få göra praktiska saker. Här fick jag ägna mig åt min hobby på skoltid samtidigt som jag fick in en fot i arbetsmarknaden, något som jag hade längtat efter. Jag lockades av att det var nytt, spännande och att det verkade vara en familjär skola.

Tiden på Realgymnasiet var verkligen toppen! Jag trivdes jättebra och jag tror att det var mycket på grund av den praktiska inriktningen. Jag var på samma praktikplats under hela första året vilket gav mig en kontinuitet. Jag trivdes också jättebra med mina lärare och i skolans lokaler.

Vad gjorde du efter din examen på Realgymnasiet?

Ganska direkt efter studenten åkte jag till USA och jobbade som aupair en period. Väl hemma igen provade jag lite olika jobb innan jag vid 22 års ålder började plugga på juristprogrammet i Göteborg. Jag hade en plan att bli polis och fick tipset om att jag kunde förbättra mina chanser att komma in på utbildningen genom att läsa juridik. Jag sökte in på juristprogrammet och tyckte det var så roligt att jag fortsatte där! Efter 4,5 år tog jag min examen i januari 2019.

Vad gör du idag?

Idag jobbar jag som kommunjurist vilket är jätteroligt! Tillsammans med en kollega fungerar jag som råd och stöd i alla typer av juridiska frågor som kan uppkomma inom kommunal verksamhet. Det finns juridik i nästan alls och som jurist har jag väldigt sällan raka svar. Det är mycket som ”beror på” och det blir många följdfrågor eftersom det handlar om att resonera sig fram till det som är mest rätt.

Det roligaste är mina kollegor och att mitt jobb är så otroligt brett. Jag får nästan aldrig samma fråga två gånger! Varje dag är det något nytt och så fort man lärt sig något så förändras lagstiftningen och man får lära nytt.

Hur tycker du att din utbildning på Realgymnasiet hjälpt dig i din nuvarande yrkesroll?

På samma sätt som vi under gymnasietiden jobbade med problembaserat lärande kan jag uppleva att man som jurist angriper juridiska problem – både under utbildningen och i mitt jobb idag. Idag får jag ofta en samling förutsättningar i knäet och det är mitt jobb att hitta frågan och sen svaret.

Lite så minns jag min utbildning på Realgymnasiet - vi fick uppgifter som vi skulle lista ut hur vi löste. Det kunde vara frustrerande eftersom man inte var van vid det, men det blev snabbt roligt och det var alltid kul att se hur klassen tolkat det på olika sätt.

Har du några tips till den som ska välja gymnasieprogram?

Mitt tips är att välja något som känns roligt och hållbart för dig personligen, snarare än något som känns strategiskt smart. Jag tror att om jag hade planerat min utbildning utifrån att jag skulle bli jurist så hade mina val sett annorlunda ut och jag hade nog inte vågat välja naturbruksprogrammet och ridning. Det finns ju möjlighet till högskolebehörighet på i princip alla utbildningar, så välj det som känns bäst för dig. För mig var det räddningen att jag valde ett yrkesprogram eftersom det gav mig det praktiska jag längtade efter men också möjlighet till fortsatta studier när jag landat i vilken väg jag ville gå.