Välkommen till Realgymnasiet i Borlänge!

Vad kan du läsa i Borlänge?

Ut på tur med Naturturism till Höga kusten

27 oktober 2022

Det har varit en aktiv höst för våra elever på Naturturism. De har bland annat varit till Skuleskogens naturreservat på Höga kusten för ett par dagars utbildning tillsammans med elever från flera andra Realgymnasium.

Ut på tur med Naturturism till Höga kusten

Resan inleddes med trevliga utsikter när eleverna gjorde genomförde bergsklättring via ferrata (vajersäkrad klättringsled) på Skuleberget. Efter klättringen slog eleverna upp tältlägret och lagade mat i höstmörkret.

Tisdagen var den stora vandringsdagen och eleverna utforskade Skuleskogens naturreservat tillsammans med en naturguide. Utbildningsmomenten som utfördes var inriktade mot att lära eleverna om guidning, säkerhet och ledarskap. Trots regn och friska temperaturer i både luft och vatten så såg även flera elever ett guldläge att ta ett uppfriskande dopp i havet. Tillbaka på lägerplatsen monterades tarp upp och gruppen genomförde teambuildingaktiviteter tillsammans.

Onsdagen inledes med rivning av lägerplats samt arbete med grundläggande friluftsliv. Efter lunch avslutade eleverna resan för denna gång med att säga hejdå till varandra, packa in sig själva och sin packning i minibussarna och inleda resan hemåt.

Vår mycket nöjda lärare Eva tillsammans med sin trogne kompanjon Ture!