Välkommen till Realgymnasiet i Borlänge!

Vad kan du läsa i Borlänge?

Vad hände efter Realgymnasiet?

20 maj 2022

Efter examen har Joakim Söderström, tidigare elev på Naturturism (då kallat Natur- och äventyrsutbildningen) på Realgymnasiet i Linköping, bland annat arbetat som skidskoleansvarig och kajakguide. Nu är han på god väg att göra verklighet av sin dröm om att läsa vidare på universitetet och att på längre sikt starta eget inom guide- eller friluftsbranschen.

Vad hände efter Realgymnasiet?

Joakim Söderström

Hej Joakim! Berätta lite om din tid på Realgymnasiet.
-Vi var ett ganska stort gäng från start, på 16 elever i vår äventyrsklass. Vi läste de gemensamma ämnena så som matematik, svenska och basmaskinkörning tillsammans med de som läste på häst- och djurvårdsutbildningen. Under hela utbildningen var vi också iväg på olika aktiviteter så som vandring i fjällen, kajakpaddling i skärgården och en höghöjdsbana i närområdet. Det gjorde att vi fick en bra inblick i de olika delarna som finns inom friluftsvärlden och mötte olika aktörer samt företag som ingår i branschen. Det var både roligt att få testa på de olika aktiviteterna men framför allt att få träffa alla människor och fråga hur det är att jobba inom branschen.

-Det var också ett första steg att få knyta lite kontakter som man hade nytta utav under våra praktikperioder. När vi vår ute på dessa aktiviteter så fick vi även öva våra kunskaper i bland annat ledarskap, orientering och aktivitetsplanering.

Vad har du haft för nytta av din utbildning efter examen?

-Jag gillade verkligen att vi jobbade mycket med problembaserat lärande men även att vi ibland jobbade ämnesöverskridande i olika projektarbeten. Dessutom hade vi totalt 15 veckor praktik under våra tre år, vilket möjliggjorde att få kontakter, erfarenhet och se hur verkligheten bortom skolbänken såg ut.

-En annan otroligt viktig del i utbildningen var den täta kontakten med yrkeslivet genom praktik och besök på olika företag inom branschen. Detta är så viktigt för att skapa kontakter och erfarenhet för att få tag i arbete efter examen. Allt ledarskap som vi tränade på samt vanan att stå framför och instruera en grupp är några av de saker som har varit till stor hjälp inom mina yrkesval.

Vad är du mest stolt över?
-Det jag är mest stolt över med mina arbetslivserfarenheter hittills är att få påverkat folks liv positivt genom att sprida glädje till både barn, ungdomar och vuxna. Genom att få ut folk i naturen och få dem att uppleva den från en ny synvinkel eller att få med att utmana och överträffa deras egna förväntningar av sig själva.

Hur ser en typisk dag på universitetet?
-För tillfället så pluggar jag som sagt till gymnasielärare på universitetet, där jag nu har läst min första termin. En vanlig dag så har jag antingen en föreläsning eller en lektion per dag. Resten utav tiden så är det mycket läsande av litteratur samt förberedelser inför seminarierna, som vi håller i själva ibland. Då får vi bland annat möjligheten att träna praktiskt på att vara lärare.

Vad har du för planer för framtiden?

-Mina planer på lång sikt är att fortsätta arbeta människor både inom skolans värld men jag har också en dröm om att starta eget inom guide- eller friluftsbranschen.

Joakims topp tre bästa tips för de som vill jobba inom naturturism

• Ett av de bästa tipsen jag har är att verkligen ta till vara på praktiken och ge järnet när du är där. Om man gör ett bra arbete då så har man kanske möjligheten att få jobb där senare. Om inte så är erfarenheten av praktiken samt en referens från handledare otroligt mycket värt framöver.
  • Att ha ett leende på läpparna och vara trevlig mot alla du träffar tar dig längre än vad du tror.
  • Om får möjlighet att testa något nytt eller utmana dina gränser så gör det! Det kommer du alltid ha nytta av längre fram.