Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Vinteröverlevnad i –14 grader

8 november 2019

Jag heter Anna och går i årskurs 2 på natur- och äventyrsutbildningen på Realgymnasiet i Borås. Nu var det dags att packa ner raggsockorna och den tjockaste jackan innan jag tog bussen till skolan. För på Realgymnasiet var det den årliga vintervandringen där natur-och äventyrselever från åk 1 och 2 utövar vinteröverlevnad. Vi samlades på skolan och gick igenom utrustningen för att sedan ta bussen till Hestrastugan. Därifrån åkte vi turskidor i solsken genom det vackra snötäckta landskapet. Med packning på ryggen skidade vi till en äng. När vi kom fram började vi bygga två Quinzees, som kan förklaras som en snöigloo, genom att skotta 3 meter bred och 2 meter hög snöhög som vi formade till ett halvt klot med en ingång. Sedan lät vi den frysa i 1-2 timmar. Därefter grävde vi ut snöhögen så att den blev ihålig, vi turades om att krypa in med en liten spade och skyffla ut snön. Inuti byggde vi britsar till 2-3 personer.

När vi skulle sova, efter att ha ätit och packat upp, hade temperaturen varierat mellan –8 till –14 grader under dagen med vindbyar upp mot 8m/s. Men när man kom in i snöigloon tystnade allt, för att snönväggarna isolerade bort allt ljud utifrån, och det blev genast mycket varmare. Min lärare påstod att om det var –14 grader ute skulle det vara ca nollgrader inuti. Dock sov vi med dubbla liggunderlag och sovsäckar för säkerhets skull. Själv frös jag inte utan vaknade varm nästa morgon. På morgonen packade vi snabbt ihop våra saker och åkte med bil till skolan, vi skulle sedan fortsätta skoldagen som vanligt. Någon hade en svensklektion och jag gick för att renovera motorsågar.

Realgymnasiet har gett mig och ger fortfarande många och unika erfarenheter. Jag får exempelvis åka till Stockholm på en "Livräddning i fält"- kurs som ger mig flera certifikat. Alla mina erfarenheter från skolan har utvecklat mig som person och även mig i min ledarroll. När olika personer frågar mig vilken gymnasieskola jag går på och får höra vad jag får göra, reagerar de oftast med att säga "Det skulle jag velat göra när jag gick i skolan". Borde inte alla få den möjligheten att sova i en snöigloo i –14 minus? Det tycket i alla fall jag, välkomna till Realgymnasiet.

Anna Brag

Natur- och äventyrselev på Realgymnasiet i Borås