Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Härligt!! Nu är är det full fart på höstterminen.

8 november 2019

Nu är skolstarten i full gång och vi är alla förväntansfulla över vad detta år skall ge!

Att börja på gymnasiet är en stor förändring jämfört  med att läsa i grundskolan. Det är både pirrigt och spännande. Man ska lära sig att hitta i nya lokaler och träffa massor med nya klasskompisar.

Det är inte bara nya elever som strömmat till Realgymnasiet i Borås. Vi har också ny härlig personal på plats som vi hälsar varmt välkomna!

Vi ställde frågan:

Hur kom det sig att du valde att börja jobba på Realgymnasiet i Borås?

Carina skoladministratör

Spännande med en arbetsplats som har lärande och utveckling i fokus.

Lena skolsköterska

Då jag blev tipsad om detta jobbet och allt gick väldigt fort hade jag inte helt beslutat mig för om jag var redo att ta steget och släppa mitt andra jobb för detta uppdraget. Men när jag kom till skolan på mitt första besök kändes det väldigt positivt, fick ett mycket trevligt bemötande och atmosfären kändes öppen och varm. Det är oftast det första intrycket som fastnar och för mig betydde det jättemycket i mitt beslut. Har inte varit här så länge men intrycket består och jag trivs jättebra.

Katarina elevassistent

Efter 12 år i Ulricehamns kommun som elevassistent på högstadiet till elever med olika funktionsnedsättningar kände jag för ett miljöombyte så när jag såg annonsen till Real i Borås, kände jag att jag måste söka dit. Har själv gått naturbruk, haft häst, har tre hundar själv och har erfarenhet med elever med funktionsnedsättningar.

Är jätteglad att få jobba på Real i Borås, ingen dag är den andra lik, det gillar jag.

Weronica kurator

Hur det kommer sig? Jag har mer eller mindre alltid arbetat inom skolans värld, förutom några år inom socialtjänsten. Friskolans "frihet" och tänk utanför boxen tilltalar mig enormt och då Realskolan dels ligger på lagom avstånd från hemmet, vilket är nog så viktigt, och dels har ett gott rykte kändes det som ett tillfälle som man måste gripa. Att arbeta med lite äldre elever och en skola som står på en värdegrund med ledord som jag utan att blinka kan ställa mig bakom. Realgymnasiet är dessutom en liten organisation där man har möjligheten att lära känna alla elever och all personal, vilket bjuder in till många fler möjligheter till samarbeten och nätverkande över proffessionsgränserna.

Marcus Idrott & Samhällskunskaps lärare

Efter att i juni tagit lärarexamen vid Göteborgs Universitet dök möjligheten att få jobba på Realgymnasiet i Borås upp. Mitt intryck av skolan var mycket positivt och jag valde att haka på. De mindre elevgrupperna, skolans arbetssätt och de nära relationerna till eleverna är något som jag värderar högt och verkligen uppskattar. Som helt nyutexaminerad vill jag få möjlighet att vara mycket med eleverna, det är ändå därför jag valt detta yrke. Samtidigt är det mesta nytt för mig och därför är detta en spännande tid där jag verkligen lär mig något varje dag.

Oscar Svensk- & Engelsklärare

Efter att ha bott och arbetat några år som lärare i Stockholm var det dags att flytta hem till min frus hemstad; Borås kändes som en lagom stor stad för våra barn att växa upp i. Valet av arbetsplats föll på Realgymnasiet då det verkade spännande och inspirerande att prova på att arbeta med elever på yrkesförberedande program. Det ska också bli roligt att arbeta på en så, till antalet, förhållandevis liten skola och ha möjlighet att skapa en relation till skolans alla elever och vara en central del av verksamheten.

Maria Mentor & Elevassistent

Jag valde real för de har de kärnvärden som jag anser är viktiga TRYGGHET UTVECKLING TEAM FRAMGÅNG.  Det lät spännande att arbeta med ungdomar i en mindre skola där man har möjlighet att se varje elev och fånga upp eleverna på ett bra sätt.  Kunna bidra till att guida dem in i arbetslivet där det väntar nya utmaningar och hinder!!

Jag gick själv på en yrkesutbildning som bidrog till att jag hade mer mod att ge mig ut i världen och fick möjligheten till träffa många nya Människor ock mötte nya kulturer. Vilket bidrar till att jag fick med mig en bredare kompetens. Att arbeta med människor är jätte roligt och självklart för mig!! De senaste 8 åren har jag fått äran att jobba inom LSS och finnas där för den som behöver extra mycket stöd.

Elin Hästlärare

Jag sökte tjänsten för att jag tycker det är väldigt kul och givande att arbeta med ungdomar. Hästinriktningen har en bra kombination av praktisk och teoretisk undervisning vilket gör det extra roligt. Jag känner några lärare från andra Realgymnasium och de har pratat väldigt gott om sin arbetsplats och sina elever.