Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Det är det bästa jag gjort i hela mitt liv!

8 november 2019

Emla Heinonen är inne på sista året av sin djurvårdsutbildning på Realgymnasiet i Borås. Hon är nyligen hemkommen från sin internationella APL som hon gjorde i Sydafrika så vi tog chansen att ställa lite frågor kring resan och även om den vanliga skolan.

-När jag skulle välja gymnasium så hade jag ingen aning om vad jag ville göra i framtiden. Jag pendlade mellan Realgymnasiet med inriktning Djurvård och Bäckängsgymnasiet med inriktning Medicin. Det enda jag visste var att jag ville jobba med djur i framtiden. Dock så lockade det inte mig att sitta bakom ett skrivbord och jobba med djur, jag ville göra det praktiskt för att lära mig på bästa sätt, och därför valde jag Realgymnasiet. Jag var även väldigt lockad att åka till Sydafrika.

Det som var avgörande varför hon valde just Realgymnasiet är enligt Emla själv fortfarande det bästa med skolan.

-Något utav det som jag tycker är bäst med skolan är att man får jobba praktiskt och inte behöva sitta bakom ett skrivbord hela tiden. Men det absolut bästa var att få möjlighet att åka till Sydafrika.

-Jag hade praktik på ett reptilcenter, Kinyonga Reptile Center i Hoedspruit, Sydafrika. Jag var i Sydafrika i tre veckor och spenderade 17 av dessa dagar på reptilcentret, då resan till och från krävde några dagar. Jag fick lära mig mer om reptiler och jag fick även chansen att skapa kontakter och vänner för framtiden.

Under sin tid i Sydafrika fick Emla testa på nya arbetsuppgifter och stötte även på djur som hon aldrig jobbat med tidigare.

-Jag fick göra dagliga rutiner så som att städa och göra hälsocheckar och även mata krokodiler och andra reptiler. Jag fick också följa med ut på ”snake call”, vilket är när någon ringer för att de har hittat en orm i sitt hem och vill ha hjälp att få bort den. Det var t.ex. några som bodde i Hoedspruit som hade hittat en Twig snake i sin grill som vi åkte dit och hämtade och sedan släppte ut på ett säkert ställe. Hantering av ormar, utsläppning av olika reptiler, presentation inför besökare och olika experiment för att lära vidare om ormars beteenden.

Frågan om hon skulle göra samma resa igen om hon fick chansen är enligt Emla en dum fråga, såklart hon skulle!

-Ja, absolut utan tvivel ja. Det är det bästa jag har gjort i hela mitt liv och skulle utan att tveka en sekund göra det igen.

-Efter studenten vill jag så snart som möjligt åka tillbaka till Hoedspruit i Sydafrika och träffa min nya familj där nere. Att träffa dem där nere är det bästa jag har gjort. Mitt största mål för framtiden är att få ett jobb nere i Sydafrika, där jag får jobba med djur och natur, och kunna skaffa mig ett hus och flytta dit.

För framtida elever som gör samma resa som Emla gjorde så har hon summerat vad hon tycker är det viktigaste att tänka på under resan.

-Ta vara på tiden! Det går mycket fortare än man tror och allt känns som en dröm efteråt. Ta vara på tiden där och njut så mycket du kan. Fokusera även på att lära känna människor och även lära dig mer om landet, det ger så otroligt mycket till framtiden.