Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Då, nu och framåt inom Djurpark för Hugo

12 mars 2024

Med ett sedan barndomen stort djurintresse har Hugo Pettersen fortsatt på den inslagna linjen genom att både plugga Djurpark hos oss och nu även fått vikariat på Borås Djurpark. Någonstans i framtiden lockar att jobba utomlands, kanske i Australien.

Då, nu och framåt inom Djurpark för Hugo

Vad har hänt sedan studenten?

Jag började jobba här direkt, först som säsongsanställd på Barnens Zoo på sommaren, sen mer som djurvårdare på gården och hjortavdelningen. Nu har jag fått vikariat och har som mål att skaffa mig mycket erfarenhet. Jag trivs väldigt bra, det är en trevlig arbetsplats. Även om det är mycket rutiner när man jobbar med djur så händer alltid något nytt; djur beter sig inte alltid likadant och man ska ur hälsosynpunkt försöka bryta mönster för djuren. Sen har vi kul i personalen och gör saker tillsammans, så det är bra gemenskap. Jag uppskattar att det är så varierande, för man byter uppgifter och får vara med i många olika sammanhang; träning av djur, träffa besökare mm. Utöver att jag har mer befogenheter och ansvar nu jämfört med under praktiken så upplever jag också att banden till djuren stärks i och med att man är med dom så pass mycket. Längre fram hade det varit spännande att jobba utomlands, kanske i Australien…

Hur upplevde du gymnasietiden?

Jag har alltid haft en stort djurintresse och speciellt för djurparker och reptiler. Så fick jag höra om djurparksutbildningen på Realgymnasiet och det var verkligen min grej. Känner att jag fått med mig rätt saker, som en bas att kunna bygga vidare på nu när man är ute i verkliga arbetslivet; termer, begrepp, kunskap om sjukdomar, hur man gör hälsokontroller mm. Jag fick även upp ögonen för bevarandebiologi och djurparkernas roll när det kommer till att rädda arter genom avelsprogram, genbanker och att sprida kunskap. Det var 3 roliga år med stor variation och bra studietempo. Hade praktik både på djurpark och veterinärklinik så det känns som att man fått med sig en bra bredd.

Höjdpunkten var utan tvekan att få åka på utlands-APL till Sydafrika. Det var helt fantastiskt, bästa upplevelsen jag varit med om! Vi var på ett reptilcenter, som ju är mitt specialintresse. De hade andra rutiner när det kom till att gå in till djuren vilket var spännande och nytt.