Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Gymnasiearbete om polishundar nominerat till Ung-Ullbaggestipendiet

22 februari 2024

Nominerade till Ung-Ullbaggestipendiet 2024 för ett framstående gymnasiearbete inom hundprofilen där fokus legat på att synliggöra betydelsen av polishundar i polisarbetet och samhället. Idag vill vi lyfta eleverna bakom: Emma och Klara som går Hund årskurs 3 hos oss på Realgymnasiet i Borås!

Gymnasiearbete om polishundar nominerat till Ung-Ullbaggestipendiet

Motiveringen, som kommer från yrkeslärare Katarina Johansson och entreprenörskapslärare Sara Pettersson lyder enligt följande:

I syfte att synliggöra betydelsen av polishundar i polisarbetet och samhället har eleverna engagerat polis, skola och allmänhet i processen genom noggranna intervjuer, faktainsamling och marknadsundersökningar. De har utmanat och bemött fördomar samt genomfört en jämförande studie om polishundars arbete i olika delar av landet. Projektet inkluderar även en ekonomisk analys av hur polishundar kan gynna samhället. Klara och Emma har dokumenterat delar av sitt arbete för användning i undervisningssammanhang och deras förmåga att se möjligheter, kreativitet och samarbetsförmåga har varit utmärkande genom hela processen. Som ambassadörer för skolan deltar de aktivt i offentliga evenemang och visar på initiativ, ansvarstagande och kreativitet, vilket tydligt demonstrerar deras förmåga att omsätta idéer i konkreta resultat.

Bilderna är tagna av Attivo Hundcenter

Vad säger eleverna själva?

-Vårat gymnasiearbete handlar om att visa samhället hur viktiga polishundar är och vad dom egentligen gör. Detta gör vi bland annat genom videointervjuer med 2 personer som arbetar som polishundförare här i Borås.

När vi pratat med hundförarna om deras yrke har vi fått en helt annan bild av hur mycket hundarna egentligen gör. Hundarna ses inte som bara ett husdjur utan som en arbetskollega. Vi har fått se och lära oss så otroligt mycket, även om projektet fortfarande är pågående. Vi hoppas kunna dela med oss av en positiv och upplysande syn på polishundarna och deras roll för polis och samhälle.