Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Sällskapsdjur & Djursjukvård - En utbildning med kvalitet i fokus

25 januari 2024

För eleverna på programfördjupningen Sällskapsdjur & Djursjukvård på Realgymnasiet väntar en värld av möjligheter efter studenten. På samtliga utbildningar är kvalitet en nyckel, och området djurvård är inget undantag. I en bransch som ständigt förändras ställs höga krav på utbildningen, lärarna och på framtida medarbetare.

Sällskapsdjur & Djursjukvård - En utbildning med kvalitet i fokus

En av Realgymnasiets framgångsfaktorer är det nära samarbetet med branschen. Genom starka relationer och samverkan möter skolan både elevernas och branschens behov. Anna Kjerrman är verksamhetsutvecklare på Lärande i Sverige AB och kommer själv från djursjukvårdsbranschen där hon haft flera olika chefsbefattningar. Bland annat på SLU Universitetsdjursjukhuset i Uppsala samt inom Evidensia, där hon som klinikchef på Djurkliniken Roslagstull hade ett nära lärlingssamarbete med Real Stockholm. Tillsammans med programansvariga arbetar hon för att skapa starka branschkontakter för utbildningen.

För oss är den nära kontakten med branschen jätteviktig och vi jobbar ständigt för att hitta nya arbetssätt och samarbeten. Vi har fantastisk kompetens hos våra lärare, som många varit verksamma inom djursjukvård. Deras kompetens tillsammans med våra viktiga nära branschsamarbeten ger en utbildning med hög kvalitet.

Anna Kjerrman Verksamhetsutvecklare

För eleverna innebär samarbetet konkreta möjligheter att fördjupa sina kunskaper genom APL (arbetsplatsförlagt lärande) där de får möjlighet till värdefulla kontakter och erfarenheter inom branschen. I klassrummet blandas teori med praktisk träning för att göra eleven väl förberedd inför APL.

- På Realgymnasiet arbetar vi med ständig utvärdering, kvalitetssäkring och alltid med elevens lärande i fokus. Hos varje lärare och skolpersonal inom organisationen finns en sådan omsorg om varenda elev, en ständig vilja att utvecklas och en känsla för verksamheternas behov. Att säga “Det går inte” finns inte. Om något inte går så hittar vi andra sätt, säger Anna.

Utbildningen, som även innehåller en omfattande teoretisk grund och kräver studiemotivation, öppnar upp för spännande framtida jobbmöjligheter. Eleverna kan bland annat arbeta som djurvårdare på nivå 2 (även kallat utökad behörighet) inom djursjukvårdbranschen. På många skolor finns också möjlighet att välja naturvetenskaplig fördjupning för att kunna vidareutbilda sig till andra eftertraktade yrken som veterinär eller legitimerad djursjukskötare. En stor del i utbildningen handlar också om service och kundbemötande, eftersom de aktuella yrkena förstås kräver stor kontakt med djurens ägare. Anna, som själv har stor erfarenhet av kundbemötande och vet hur enormt viktig och efterfrågad denna kompetens är på arbetsmarknaden brinner för att stärka eleverna i just detta

Det kan vara svårt att ringa ett samtal eller att prata med främmande människor, men allt är en fråga om träning. Jag är stolt över hur Realgymnasiet har anammat vikten av service och bemötande i alla utbildningar.

Anna Kjerrman
Anna Kjerrman, Verksamhetsutvecklare Lärande i Sverige AB