Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

APL-platsen blev en ögonöppnare för Lovisa

4 december 2023

Inte nog med att Lovisa stortrivdes på sin APL-plats och snart ska gå en kurs för att kunna jobba där på riktigt till sommaren – de tre veckorna under block-perioden blev också en ögonöppnare för hur hög nivå det var på djurhållningen i en del av djurbranschen hon tidigare haft dålig koll på.

APL-platsen blev en ögonöppnare för Lovisa

Berätta hur du haft det!

Jag har varit med djurteknikerna på en av Sahlgrenska Akademins core facilities, Experimentell Biomedicin (EBM), som fungerar som stöd till akademin med forskning och data kring djur. Man jobbar med att framställa och utveckla mediciner för både människor och djur. Mest fascinerad blev jag av att höra om forskningen som gjort kring ryggmärgsskador och vilka steg man tagit där.

Det har varit otroligt inspirerande och jag har lärt mig så mycket. Jag hade ingen aning om den starka djuretiken. Alla brann verkligen för att skapa en så bra tillvaro som möjligt för djuren, och min reflektion är att djuren hade det bättre än hos de flesta privatpersoner. Jag inser nu i efterhand att jag hade väldigt lite förkunskaper om forskning där djur är inblandade. Det var en enormt hög nivå när det kom till hygien, säkerhet och respekt för djuren.

Bilderna är från skolans djurrum

Vad har du fått göra?

Jag har fått vara med när djurteknikerna genomfört byten av burar och annan rengöring kopplad till verksamheten och lärt mig deras system i allt från riskbedömningar, avvikelserapporter och information om djuren. Sen har det varit en del hantering av djur, blodprovstagning och att prover analyseras och testas. Man kan säga att allt som görs på EBM handlar om tre stycken ”R”: Refine (förfina – göra det bättre för djuren), Replace (att göra alternativa metoder om det går) samt Reduce (strävan efter att använda så få djur som möjligt).

Vad är dina tankar längre fram kopplat till detta?

Jag ska gå en kurs genom EBM som innehåller etisk djurhantering och olika praktiska moment som man ska visa. Det är en förutsättning för att kunna jobba där, vilket är min förhoppning i sommar efter studenten.

Jag har på något sätt blivit en ny person när det kommer till synen på såna här ställen som håller på med djur i forskning. Alla visade sån kärlek och omsorg för djuren och det har gett mig en ny syn på livet i stort gällande inte ta ställning till saker innan jag har full förståelse. Så istället för att mina fördomar infriades fick jag förebilder i personalen som jag verkligen ser upp till och vill efterlikna i mitt sätt när det kommer till respektfull och moralisk djurhållning.

Lovisa Silfverlood Elev på Sällskapsdjur & Djursjukvård, årskurs 3