Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Tillbaka efter utlands-APL i Sydafrika

30 november 2023

Från tre veckor med 39 gradig värme tillbaka till ett ovanligt tidigt snöklätt vinter-Sverige. Naturturismeleverna Alice och Moas äventyr i Sydafrika på African Dreamhorse Safari bjöd på en hel del kontraster jämfört med hur det ser ut på hemmaplan, men samtidigt kunde de ändå se likheter när det kom till hur man tänker kring guidningar. Summa summarum ser de tillbaka på resan som mycket lyckad och något de kommer minnas med värme.

Tillbaka efter utlands-APL i Sydafrika

Hur har ni haft det?

-Det har varit riktigt kul att få chansen att åka, säger Alice. Fantastiskt och supercoolt, fyller Moa i och fortsätter:

-Trots att det inte är någon direkt tidsförskjutning är vi rätt slitna i och med all resa och att vi haft för vana att gå upp runt fyra på morgonen på grund av värmen. Man vaknade helt dyngsur haha… Så den rutinen har vi inte riktigt vant oss av med än.

Vad har ni fått göra?

-Vi har fått göra allting som de normalt gör där och upplevt hur det är att jobba som guide i olika sammanhang. Till exempel har vi varit med på rehabiliteringscenter för däggdjur och reptiler, vandrat till vattenfall, testat turridning och åkt på djursafari. Vår handledare, som vi framför allt hängde med, jobbar som safariguide och då åkte vi med som gäster på hennes turer och tog in sånt som hon gjorde bra i sin guidning. Vi fick även testa på att själva göra kortare guidningar om olika djur och växter. På många sätt var guidningarna och sättet att tänka kring grupper ganska lika i vad vi får lära oss på Real, och det var roligt att se.

Hur kunde en vanlig dag se ut?

-På grund av värmen vaknade vi upp tidigt i vårt tält, sen åkte vi in till ”huset” där de andra Real-eleverna bodde. Väl där var det ofta ”african time”… Man fick vänta någon timme, det var alltid försenat haha. Sen drog vi ut på guidningar där vi fick lära oss om djuren och miljön eller deltog i game drives. Game drives är ju då när man åker med safaribilen och kollar på vilda djur och ska räkna antal och könsfördelning. Det var jätteroligt att få hänga med andra Real-elever, vi hade ju på många sätt mycket gemensamt även om vi inte alls kände varandra från början.

Vad tar ni med er från det här äventyret?

-Det jag tar med mig är helt enkelt att man klarar det här och framöver vågar dra iväg på fler liknande saker och vet att man löser det, säger Alice.

-Jag håller med! Och att jag insett hur många olika jobbmöjligheter det finns runtom i världen om man bara tar för sig, lägger Moa till.

-Till de som går och funderar på om de ska söka till utlands-APL eller inte så säger vi ÅK, ÅK, ÅK! För även om man är livrädd innan så kommer det bli hur bra som helst där nere, man växer som människa och får med sig så mycket längre fram.