Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Från Realgymnasiet till Borås yngsta ridlärare

7 september 2023

Thea Ljung tog studenten så sent om i juni men kan redan ses som erfaren inom hästbranschen. Det driv och kompetens som visades på APL-platsen på Borås Ridhus resulterade inte bara i en utmärkelse från oss på Realgymnasiet utan även i anställning som ridlärare.

Från Realgymnasiet till Borås yngsta ridlärare

Thea! Kan du ta oss igenom ditt redan gedigna CV i hästbranschen?

Jag har ridit sen jag var liten och alltid varit intresserad av hästar. Här på Borås Ridhus har jag haft lite olika uppgifter. Främst som unghästberidare där jag lär upp nya hästar att fungera tillsammans med andra. Sen har jag ibland rollen som banchef där jag hjälper banbyggarna, delegerar uppgifter till de som bygger och även är med och tycker till om banprofilen.

Sen fick du alltså förfrågan om rollen som ridlärare?

Ja, det var en någon vecka innan studenten och jag svarade ja i princip med en gång. Sen blev det ridledarkurs i Skövde. Jag gillar att jobbet och har ungefär 10 lektioner i veckan, med grupper från nybörjare till vissa som ridit mycket tidigare och nu tagit upp det igen. Planen är att jobba som ridlärare ett tag, sen gå hippologen och få en ridlärartitel. I nuläget kan man säga att jag är anställd som ridlärare men har utbildning för ”ridinstruktör”.

Vad tar du med dig från tiden hos oss?

Att jag kom in med inställningen att hästar var ett intresse, men sen insåg att det också går att jobba med det längre fram. Jag uppskattade APL:en för där kom jag in i yrket vilket gav kontakter och gav förståelse för verksamheten på ett annat sätt.