Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Lärarporträtt: Lär känna vår grymma Elin

30 augusti 2023

Från Naturbruksgymnasie till biolog och numer inte minst lärare. Elin är en engagerad och inspirerande person som brinner för sitt biologiämne. Vi intervjuade henne för att komma lite närmare…

Lärarporträtt: Lär känna vår grymma Elin

2008 startade Realgymnasiet i Borås. Samma år påbörjade du någonting som du har gemensamt med dina nuvarande elever. Vad kan detta vara?

Jag började faktiskt ett naturbruksgymnasie då! Gick inriktning Djurvård och hade tre underbara år där jag också fick upp ögonen för naturvetarämnen såsom biologi och naturkunskap. Det ledde mig in på att plugga till biolog på Göteborgs Universitet. Efter det halkade jag in som vikarierande lärare innan jag gick lärarutbildningen och sen fick jobb här på Real.

Det passar ju ganska bra att du har ett intresse för de naturvetenskapliga ämnena eftersom du ju också ska vara en av de lärarna som håller i vårt NV-spår! Men åter till biologin som ligger dig varmast om hjärtat; Vad är det du vill förmedla till eleverna?

Jag vill att man ska få upp ögonen för detta fantastiska ämne och alla möjligheter det kan leda till. Det är ju väldigt brett och kan handla om allt från miljöfrågor och ekosystem till evolution och genetik. Så jag vill inspirera och visa på hur teoretiska begrepp kan förstås och användas i praktiken, för det är på många sätt ett praktiskt tillämpbart ämne som skapar förståelse för vår värld. Jag kommer faktiskt nu direkt från ett förmiddagspass på Kypegården där vi genomfört en fältstudie om skogen som ekosystem. Så även om det är många teoretiska delar vill jag visa på biologiämnets förankring i verkligheten. Sen är det ju inte minst också så att våra utbildningar ju kretsar kring djur och natur vilket medför en tydlig relevans att kunna trycka på.

Du har precis påbörjat ditt tredje år hos oss. Hur trivs du? (våga inte svara något negativt nu…)

Handen på hjärtat så trivs jag jättebra. Det är en underbar personalgrupp och verkligen fina elever som man får en speciell relation till. Vi har väldigt roligt och det är en härlig gemenskap, både mellan lärare och elever – det värderar jag högt. Vi är bästa skolan helt enkelt!

Och vi är så glada att få ha dig här!