Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Katarina är vår nya hundlärare

8 augusti 2023

Vi välkomnar Katarina Johansson som vår nya yrkeslärare inom programfördjupningen Hund. En person som kommer in med stort engagemang, driv och gedigen erfarenhet inom hundbranschen.

Katarina är vår nya hundlärare

Till att börja med, hur känns det?

Det ska bli väldigt roligt och spännande men också lite nervöst. Jag har stor erfarenhet inom Hund men nu blir det en utmaning att omsätta det jag kan till vad eleverna ska lära sig. Just nu är jag i full gång med att sätta mig in i kursplanerna. Min vision är att hunden ska få jobba mycket med huvudet, såsom genom spår, sök, nosework och jaktapportering, utifrån vad hundarna är gjorda för. Den fysiska biten kommer mycket av sig själv.

Hur ser din bakgrund inom hundbranschen ut?

Jag har haft egen hund sen 1999, och i nuläget tre stycken retrivers. Jag är utbildad agilityinstruktör och mentalfigurant och håller i rallylydnadskurser på fritiden, inom vilket jag tävlat med min labrador på SM-nivå. Inom dessa områden har jag under åren byggt upp ett stort kontaktnät som jag tänker utnyttja i min nya roll här på Realgymnasiet.

Hur ser framtidsutsikterna ut för att jobba med hund?

De ser mycket goda ut! Hundyrket är på frammarsch och hund finns inom allt fler verksamheter såsom skolhund, läshund, inom vården, polis och tull. Detta utöver de redan klassiska hundyrkena som hunddagis, hundtrim, djuraffär mm.