Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Evelina lever barndomsdrömmen som djurvårdare på djursjukhus

15 mars 2023

Sedan studenten 2021 på Realgymnasiet i Borås har det varit fullt upp för Evelina, som gick rakt ut i djurbranschen och nu skaffat sig stor jobberfarenhet. För Evelina själv framstår detta som en självklarhet då det för henne alltid varit givet att både plugga till och jobba med något djurrelaterat.

Evelina lever barndomsdrömmen som djurvårdare på djursjukhus

Vad har du gjort efter studenten?

Jag jobbade på en gård i åtta veckor under sommaren. Sen blev jag kontaktade av Hallands Djursjukhus som undrade om jag kunde hoppa in på helger. Det gick så bra att jag blev tillfrågad om jag ville fortsätta på djursjukhuset, så jag flyttade ner till Falkenberg och bodde där ett år. Tyckte det var kul och spännande att hoppa på en sån chans och väl på plats trivdes jag bra med jobbet och kollegorna. Det var också bra meriter att ha med sig för den fastanställning på Blå Stjärnan i Borås som jag nu har.

Har du alltid vetat vad du ville göra?

Jo men det har jag faktiskt. Fascinationen för djur och djursjukvård har funnits med sen jag var liten så när det skulle sökas till gymnasiet var Realgymnasiet mitt förstahandsval då det verkade bra för vad jag ville göra längre fram. Sen har jag hela gymnasietiden tänkt att jag velat jobba på djursjukhus, så det är kul att vara där jag är idag. Att ha erfarenheten av att jobba på gård är jag också jätteglad över. Just nu trivs jag väldigt bra, men på sikt funderar jag på att plugga till legitimerad djursjukskötare.

Hur ser en arbetsdag ut på Blå Stjärnan?

Jag jobbar på poliklinik-avdelningen där man tar emot patienterna. Man har ett litet möte på morgonen med de olika avdelningarna, sen fördelas man med var sin veterinär som man går med. Under dagen har vi en bokad lista vi går efter, där djuren undersöks i turordning. Så jag jobbar tätt ihop med veterinär och bistår med det som behövs i de olika fallen. Det kan t.ex. vara att ta blodprover, röntga, lägga om tassbandage, tvätta sår mm. Det är en dröm jag haft länge och jag tycker det är jättekul att nu få göra det här på riktigt; ta hand om djur och se hur de förhoppningsvis blir bättre. I början av min anställning var det mer känslosvallningar, nu har jag lärt mig hantera det. Man måste lära sig att stänga av och vara professionell, för det är ett jobb. Även kundbemötandet är något jag utvecklat. För även om det är djursjukhus möter man ju ägarna hela tiden, så att hantera människor är en stor del av yrket.

Jag jobbar tätt ihop med veterinär och bistår med det som behövs i de olika fallen. Det kan t.ex. vara att ta blodprover, röntga, lägga om tassbandage, tvätta sår mm. Det är en dröm jag haft länge och jag tycker det är jättekul att nu få göra det här på riktigt; ta hand om djur och se hur de förhoppningsvis blir bättre.

Evelina Gottfridsson Före detta elev på Realgymnasiet i Borås

Såhär 2 år efter studenten, hur ser du tillbaka på tiden på Realgymnasiet?

Jag hade valt Real igen. Jag tyckte om att det var en liten skola, tryggheten var stor och man kunde fokusera mer på plugget och få den hjälp man behövde. Sen läste och lärde vi oss sånt som jag har nytta av nu. Praktik-möjligheterna var bra och inte minst kursen ”Grundläggande läkemedelshantering” – utan den hade jag inte kunnat jobba på klinik idag. Jag åkte även på utlands-APL till Irland, det tyckte jag gav mycket och få kunna se hur det är i ett annat land och det var även utvecklande på ett personligt plan.