Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

Att plugga och jobba inom Djurpark - en självklarhet för Joseph

2 mars 2023

Från att som liten drömt om att jobba på djurpark, till att tajma in den helt nystartade djurparksutbildning på Realgymnasiet i Borås och slutligen få heltids-vikariat på Borås Djurpark, är Joseph även framöver inställd på att fortsätta i samma spår.

Att plugga och jobba inom Djurpark - en självklarhet för Joseph

Hur trivs du att nu jobba på djurpark ”på riktigt”?

Jag trivs jättebra, älskar att jobba med djur och gillar kollegorna. Har velat jobba på djurpark ända sen jag var liten och nu är jag här! Dessutom är jag med de djuren (elefanter) jag helst vill utvecklas inom. Samtidigt är det många etiska ställningstaganden och mycket känslor. Man blir nästan som en familj med de individer man jobbar med i princip dagligen, och det handlar ju om att göra det så bra som möjligt för djuren.

Jag känner att jag kan grunderna, men det är mycket kvar som jag kan bli bättre inom. Man blir nog aldrig riktigt fullärd. Träning av djuren är något jag så smått fått börja testa på, och ser fram emot att ta fler steg i. Även att lära känna och då kunna läsa av individerna bättre vill jag utvecklas inom. Just nu tycker jag det är väldigt kul i rollen som djurvårdare, men zoolog kan vara intressant på sikt.

Vad har du att säga till de som är intresserade av vår djurparksutbildning på Realgymnasiet i Borås?

Jag fick med mig en väldigt bra grund inför det jag gör nu och vill göra framöver. Dels många av de rutiner som finns i en djurpark kring allt från skötsel till säkerhet – det är mer än vad man tror. Sen lärde vi oss mycket om djurparkernas roll i bevarande, utbildning och forskning, så förståelsen för parkernas uppdrag fördjupades under gymnasiet. Vi lärde oss även mycket om reglerna som gäller för djurparker, om djurs mående, beteende och inte minst djursjukvården som är användbar i de flesta djursammanhang. I och med att vi hade praktik även i t.ex. djurbutiker, på ridhuset mm, så känns det som att man får en bra grund för att kunna jobba i många djursammanhang framöver. Jag tycker att det är en riktigt bra utbildning om man är intresserad av djur och i synnerhet om man vill fördjupa sig extra inom djurparker och djuren som finns där. Att man får med sig högskolebehörighet och kan läsa vissa kurser utökat gör ju också att man inte stänger några dörrar om man vill plugga vidare.

Djurpark är en riktigt bra utbildning om man är intresserad av djur och i synnerhet om man vill fördjupa sig extra inom just djurparker och deras roll inom bevarande och forskning. Att man får med sig högskolebehörighet och kan läsa vissa kurser utökat gör ju också att man inte stänger några dörrar om man vill plugga vidare.

Joseph Nilsson Före detta Real-elev som nu jobbar på Borås Djurpark

Vad tänker du kring att utbilda sig inom och sedan jobba på djurpark, när det finns en del kritik kring om huruvida djurparker alls borde få finnas?

Jag kan tala för det jag upplevt här, och det är att Borås Djurpark ser sin roll som att de behöver finnas i den värld som är nu, men inte när allt är perfekt. Nu är tyvärr inte allt perfekt, så många djurparker fyller en jätteviktig funktion för att säkerställa att vissa utrotningshotade arter inte dör ut. Vi hjälper till att säkra beståndet genom att ha en ”reserv” av vissa arter, så man måste förstå helhetsperspektivet innan man kritiserar. Det är också så att vi upplyser och utbildar allmänheten om situationen för arterna ute i världen, och vad man som individ kan göra för att motverka problemen.

En sak som betydde mycket för mig för att förstå djurparkens roll i artbevarandet var när våra visenter återinfördes i det vilda i Rumänien. De var helt utdöda men tack vare att vi hade jobbat med att skaffa en livskraftig grupp kunde individer återetableras. I SVT:s serie ”En vildare värld” kunde jag till och med se en av våra visenter som nu lever i det vilda. Det var stort att förstå att vi gör verklig skillnad.

Joseph Nilsson Före detta Real-elev som nu jobbar på Borås Djurpark