Välkommen till Realgymnasiet i Borås!

Vad kan du läsa i Borås?

En utlands-APL värd att minnas!

19 december 2022

Realgymnasiet erbjuder eleverna möjlighet att ansöka om utlands-APL till bland annat Sydafrika och Irland. Detta var något som Emilia tidigt hade siktet inställt på och även fick chansen att genomföra. Några veckor efter att ha varit tillbaka på svensk mark konstaterar hon nu att äventyret i Irland både var roligt, lärorikt och är något hon starkt rekommenderar andra att ansöka till.

En utlands-APL värd att minnas!

Jag måste ju börja med den klassiska frågan: Hur har du haft det?

Det har varit jättekul och lärorikt på många sätt. Jag bodde hos en värdfamilj i Carlow, en småstad i östra Irland. Det var lite hemlängtan i början, men efter ett tag kom jag in i det och lärde känna värdfamiljen bättre och på slutet kändes det som hemma, så det var nästan lite jobbigt att säga hejdå. För jag blev verkligen väl omhändertagen.

Blev det några kulturkrockar?

Inte krockar, men det har ju en del seder som vi kanske inte har i Sverige haha… De propsade på att jag inte fick bära upp mina egna väskor till rummet, det skulle dom göra. Sen åt jag betydligt mer glass och drack mer te än vad jag skulle gjort hemma. Jag åt faktiskt mer mat generellt, de hade gigantiska måltider…

Berätta om själva APL:en!

Jag var på Petmania och hade ju tidigare varit i djurbutik på ”vanlig APL” , så jag kom in i det ganska fort, även om det skiljde sig ändå en del från i Sverige. De la mycket mer vikt vid att jag skulle lära känna personalen och kundbemötande. Att de har djur i butiken är lite speciellt, det är inte många här hemma som har det längre. Sen skiljde sig såklart produkterna en del, så där fick jag lära mig lite. Personalen uppmanade om att man skulle be om hjälp, så det var skönt att veta. Det svåraste var nog dialekten, den tog ett tag att lära sig haha. Mina arbetsuppgifter var att utfodra djur, städa hos djur och i akvarium, plocka varor, kolla så djuren mådde bra och inte minst kundbemötande.

Vad gjorde du på fritiden?

Jag var mycket med värdfamiljen och gjorde saker med dem såsom utflykter till Garden Center och till ett slott, men jag träffade också en elev från ett annat Realgymnasium som var där på APL. Vi umgicks en del och åkte in till Dublin, gick runt i Carlow mm. I slutet lagade vi mat till värdfamiljen, det blev lyckat!

Vad har du att säga till andra som funderar på att kanske ansöka om Utlands-APL?

ANSÖK! Det är jättekul och man får erfarenheter som inte går att nå på annat sätt. En sån är chans får man kanske bara en gång i livet. För mig har det varit både socialt utvecklande och lärorikt, där jag blivit bättre på olika områden inom djurbranschen.